Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Účetní dvůr

Účetní dvůr je poměrně nový orgán. Dohlíží na finanční a účetní disciplínu institucí EU. Výdaje institucí podléhají vnitřní a vnější kontrole:
Vnitřní kontrola – provádí ji Generální ředitelství finanční kontroly EU (patří pod Komisi) a interní kontrolní organizační jednotky na úrovni každé instituce EU.
Vnější kontrola – od roku 1997 kontroluje instituce nezávisle i Účetní dvůr.

Založení Účetního dvora je spojeno až s vytvořením vlastních příjmů. Založení proběhlo Bruselskou smlouvou v roce 1975 a smlouva o EU zařadila Účetní dvůr mezi hlavní orgány ES.

Účetní dvůr předkládá výsledky šetření Evropskému parlamentu a Radě EU. Od roku 1997 (Amsterodamská smlouva) je dvůr oprávněn podávat žaloby u Evropského soudního dvora.

Složení: jeden zástupce za každý členský stát (i po rozšíření). Funkční období je 6 let, členové jsou jmenováni Radou po konzultaci s EP. Zázemí Účetního dvora zahrnuje 500 interních zaměstnanců, 100 externích.

Sídlo: Lucemburk

Účetní dvůr provádí kontrolu všech příjmů a výdajů prostřednictvím prověřování účetních dokladů. Jeho pravomoc se vztahuje i na členské státy a jiné příjemce prostředků z rozpočtu EU.
Dvůr publikuje výroční zprávu, ve které zveřejní výsledky kontroly za dané období.

Dvůr prozkoumává zejména oblast Společné zemědělské politiky či strukturálních fondů. Dvůr působil při pádu Santerovy Komise v roce 1999.

K jeho pravomocím patří vydávání stanovisek. Ty mají dvojí povahu:
- fakultativní – na žádost orgánů EU
- obligatorní – na vyžádání Rady EU
Z vlastní iniciativy může Dvůr vydávat zjištění.

Žádné komentáře:

Okomentovat