Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Možností výstupu zákona ze senátu ČR:

a) Přijme zákon

b) Zamítne (tímto se zákon neruší, vrací se do poslanecké sněmovny, která může absolutní většinou tj. 101 poslaneckými hlasy zamítavé rozhodnutí senátu přehlasovat)

c) Vrátí ke znovu projednání do sněmovny s pozměňovacími návrhy (v poslanecké sněmovně se poté hlasuje o zákonu s pozměňovacími návrhy senátu k přijetí této verze stačí prostá většina poslanců, pokud budou hlasovat o verzi původní je potřeba absolutní většina jako v případě zamítnutí)

d) Marné uplynutí lhůty 30 dní (pokud se senát nezačne do 30 dní zákonem zabývat považuje se za schválená je to z toho důvodu, aby nemohlo dojít k úmyslnému blokování)

e) Senát odhlasuje, že se danou předlohou zákona nebude zabývat (postupuje tedy dále k prezidentovi, pokud zákon podepíše považuje se za schválený, pokud nepodepíše vrací se předloha zpět do poslanecké sněmovny s odůvodněním na jehož sestavení má prezident 15 dní a k přehlasování opět stačí absolutní většina)

Pozn. Prezident ČR má právo pouze suspensivního veta tzn. jeho rozhodnutí má pouze odkladný účinek, jelikož ho poslanecká sněmovna může přehlasovat absolutní většinou. Ústavní zákony prezident nemůže vracet, jelikož jsou schvalovány ústavní většinou tj. 120 poslanců a přehlasován by mohl být absolutní většinou což je 101 poslanců a pro to se to považuje za zbytečné jelikož je velmi nepravděpodobné, že by své hlasování o ústavním zákonu přehodnotili

Senát nesmí být přehlasován:

- v případě, že by se jednalo o změnu jednacího řádu senátu

- pokud by se jednalo o zákoně, který by měnil vztah mezi poslaneckou sněmovnou a senátem

- předmětem zákona by byli mezinárodní smlouvy

- v otázkách volebního a ústavního zákona

pozn.:

platnost = vydání zákona ve sbírce zákonů ČR

účinnost = závaznost tj. doba kdy musí být zákon dodržován


Žádné komentáře:

Okomentovat