Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ombudsman

Ombudsman je kontrolní orgán zřízený při Evropském parlamentu. Ombudsman přijímá a posuzuje stížnosti na instituce Evropské unie.
Postup: - ombudsman dostane stížnost na instituci EU,
- informuje příslušnou instituci a snaží se získat stanoviska,
- pak podává stěžovatelům zprávu.
Ombudsman informuje o svých nálezech Evropský parlament.

Do primárního práva se ombudsman dostal až na základě Maastrichtské smlouvy. Je volen Evropským parlamentem, jeho funkční období je 5 let. Prvním ombudsmanem byl finský ministr Jacob Söderman (od r. 1995). Ten byl ve své funkci v roce 2000 potvrzen, ale nyní odešel do důchodu a byl nahrazen Řekem (Nikiforos Diamandourous).

Dle čl. 195 Smlouvy o založení ES je ombudsman zmocněn přijímat od kteréhokoliv občana EU stížnosti na orgány EU (kromě soudů). Toto právo mají i osoby, které sídlí v některém z členských států. Právnické osoby se na něj téměř neobracejí. Ombudsman se určitým případem zabývá i na žádost Evropského parlamentu či z vlastní iniciativy.

Ombudsman odpovídá ve všech 11 oficiálních jazycích (po rozšíření ve 21). Pro podání stížnosti u ombudsmana platí subjektivní lhůta: stížnost musí být podána do 2 let od nastání situace, na kterou si FO či PO stěžuje.


Nejčastější stížnosti:
- zneužití pravomoci
- zatajení či neposkytnutí informací
- nepřiměřené průtahy při vyřizování dotazů úřadu.

Ombudsmanovi musí dotazovaná instituce odpovědět do 3 měsíců. Ten se snaží řešit spory smírnou cestou, pokud se to nedaří, následuje pokárání instituce.

Nejvíce stížností je podáváno na práci Komise (75%), pak na EP (16%).. Ombudsman je hodnocen poměrně pozitivně, o tom také svědčí nárůst počtu stížností, které jsou mu zasílány. Více než polovina stížností je nepřístupná, protože si v nich lidé stěžují na národní orgány, které nejsou v kompetenci evropského ombudsmana.

Žádné komentáře:

Okomentovat