Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Uspořádání údajů ke stručné charakteristice osobnosti žáka a jejího vývoje. Interpretace údajů

Psychologicky informovaný učitel se neomezí na to, že by podal nezdůvodněný výčet psychických vlastností žáka.

K adekvátnímu poznání osobnosti potřebujeme zejména:
■ vycházet z pozorovaných projevů osobnosti, z chování, jednání a výkonů, jejich rozborem obezřetně odvozovat psychické vlastnosti, názory, dovednosti, postoje atd.;
■ pokusit se o zjištění co nejúplnějšího obrazu o možných působících vnějších a vnitřních podmínkách, pokusit se o interpretaci, vysvětlení žákova vývoje s využitím psychologických poznatků a s vědomím toho, že to je vysvětlení jen více nebo méně pravděpodobné;
■ přihlížet k žákově přítomné situaci, k jeho předchozímu vývoji i k možnostem dalšího vývoje v budoucnosti, v souvislostech s praktickými otázkami dalšího vzdělávání a výchovy, volby povolání, zdravého vývoje, eventuální poradenské intervence apod.

Pomůckou k plnění těchto nesnadných úkolů jsou různá schémata pro uspořádání údajů a vypracování charakteristiky osobnosti. Podle zkušeností nabízíme toto stručné schéma:

1. Úvodní údaje: jméno a příjmem žáka, pohlaví a věk, národnost, bydliště, škola a ročník.

2. Zdravotní stav a jeho změny; vzhledové nápadnosti a smyslové vady (zrak, sluch aj.), řečové nápadnosti; jak se s potížemi vyrovnává žák a jeho rodina.

3. Školní prospěch a chování, celkově a v jednotlivých předmětech; změny v průběhu školní docházky.

4. Rodina: úplná - neúplná - doplněná (nevlastní) - náhradní; rodiče, jejich vzdělání a zaměstnání, chování k dítěti, k jeho vzdělání a ke škole; sourozenci, jejich pořadí a vztahy mezi nimi; širší rodina; způsob života rodiny, volný čas a zájmy; celkově je rodina pro dítě podnětná - nepodnětná; v čem jsou problémy.

5. Volný čas a vztahy k vrstevníkům: zda žák má trvalejší zájmovou činnost a jakou; vztahy ke spolužákům, jiným dětem či mladistvým: spolupráce a dobré zařazení nebo konflikty či izolace; členství v sportovních oddílech skupinách, organizacích mládeže.

6. Souhrnná charakteristika
a. Příznivé výkony, projevy a vlastnosti (zájmy, schopnosti a dovednosti svědomitost a vytrvalost, komunikace a vztahy k lidem aj.).
b. Problémy a nedostatky: v čem spočívají, jejich pravděpodobné vysvětlení' jak se dosud řešily, co se při řešení osvědčilo a co ne.
c. Cíle a budoucí vývoj: jak je vidí žák, rodina, učitelé; dosud nevyužité možnosti žáka, rodiny, školy, dalších osob či institucí; návrhy na opatření ve výchově, zdravotní a sociální péči, v práci s rodinou, ve spolupráci s psychologem.

Žádné komentáře:

Okomentovat