Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Kontrola VS

Téma č. 15 :
Kontrola VS

Ústavní soud - rozhoduje o:
a) zrušení pr. předpisů, jsou-li v rozporu s úst. zákonem, zákonem či mez. smlouvou dle čl. 10 - patří sem nařízení vlády, vyhlášky ministerstev a jiných spr. úřadů, obecně závazné vyhlášky v obou působnostech; návrh na zrušení smí podat vláda, min. 25 poslanců či 10 senátorů, senát ÚS v souvislosti s rozhodováním o úst. stížnosti, zastupitelstvo VÚSC, příp. ten, kdo podal úst. stížnost; u obecně závazných vyhlášek v samostatné působnosti též přednosta okresního úřadu. Návrh je nepřípustný, jestliže dotyčný předpis pozbyl platnosti či nebyl dosud vyhlášen. O návrhu rozhoduje plénum; účastníky jsou navrhovatel a ten, kdo předpis vydal; posuzuje se ústavnost a zákonnost z hlediska obsahu, způsobu přijetí a vydání - je-li shledán rozpor, ÚS rozhodne v nálezu, že se tento předpis ruší urč. dnem; tím zaniká platnost předpisu; nález je konečný a vyhlašuje se ve Sbírce. Pravomocná rozhodnutí vydaná na základě předpisu, který byl zrušen zůstávají nedotčena, P a P dle těchto rozhodnutí však nelze vykonávat;
b) úst. stížnosti - proti pravomocnému rozhodnutí či jinému (bezprostřednímu) zásahu orgánů veřej. moci do ústavně zaručených zákl. práv; může ji podat FO či PO, která tvrdí, že byla takto zasažena; actio popularis se nepřipouští. Veřej. moc je taková moc, která autoritativně rozhoduje o P a P subjektů, přičemž tito s ní (orgánem) nejsou v rovnoprávném postavení. Účastníky jsou stěžovatel a orgán veřej. moc, proti jehož zásahu stížnost směřuje. Stížnost je nepřípustná, pokud nebyly vyčerpány všechny procesní prostředky, jež má k ochraně svého práva (nikoliv obnova či prostředky na pouhý podnět); stížnost lze podat do 60 dní od pr. moci rozhodnutí o posledním procesním prostředku; stížnost nemá odkladný účinek; na návrh stěžovatele může ÚS její vykonatelnost odložit či nařídit předběžné opatření (u jiných zásahů). Je-li stížnost úspěšná, ÚS rozhodnutí zruší, u jiných zásahů přikáže zdržet se dalšího porušování zákl. práv, příp. obnovit předešlý stav. Řízení u odvolacího orgánu pak musí proběhnout znovu. Neúspěšnému účastníkovi může ÚS uložit náhradu nákladů řízení;
c) úst. stížnosti orgánů úz. samosprávy proti nezákonnému zásahu státu - podává ji zastupitelstvo obce či VÚSC (musí se na tom usnést) při porušení subjektivního práva na samosprávu; postup viz b;
d) sporech o rozsah kompetencí st. orgánů a orgánů úz. samosprávy - návrh podává st. orgán či zastupitelstvo obce či VÚSC; ve sporu jde o příslušnost vydat rozhodnutí či činit opatření nebo jiné zásahy v konkrétní věci; spor může být pozitivní a negativní; návrh je nepřípustný, pokud řešení sporu náleží jinému orgánu nebo orgánu nadřízenému těm, o jejichž spor se jedná.

Žádné komentáře:

Okomentovat