Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Antická literatura

K nejstarším písemným památkám v Evropě patří díla antické literatury. Zahrnuje literaturu řeckou a z ní vycházející římskou. Toto období, které zahrnuje asi 1000 let, se stalo podkladem evropské vzdělanosti a dodnes inspiračním zdrojem.

Staří Řekové měli výhodnou zeměpisnou polohu na rozhraní Evropy, Asie (vliv Mezopotámie) a Afriky (vliv Egypta) a byli schopni si udržet vlastní kontinuitu. Ačkoli byli mocensky podmaněni Římany, intelektuálně tomu bylo naopak: latinská kultura byla adaptací kultury starořecké. A jelikož Římané vytvořili velikou říši, rozšířili dědictví řecké kultury do celé záp. a stř. Evropy. Římská literatura je pro naši kulturu důležitá právě z toho důvodu, že nám zprostředkovala vzdělanost řeckou. Antické hodnoty vesměs přecházely do západoevropských a středoevropských lit. prostřednictvím kultury latinské.


ŘECKÁ LITERATURA (od 8. stol. př. Kr. do 2. – 1. stol. př. Kr.)

3 velká období:ARCHAICKÉ, ATICKÉ a HELÉNSKÉ

1.ARCHAICKÉ období (do 6. stol. před Kristem)

V tomto období se po „prehistorické“ fázi, která byla představovaná ústní lidovou slovesností, tradovanou aoidy (pěvci zpívající za doprovodu strunného nástroje hrdinské písně), vyvinula lyrika a epika.


EPIKA:

eposy Ilias a Odyssea - Homér (8. stol. př. Kr.)

- nejdříve se dochovávala ústně a teprve Periklés vydal podmět k jejich zapsání. Oba eposy jsou nejrozsáhlejším souborem řec. bájesloví (mytologie).

Mýtus - smyšlené vyprávění, které pochází odkudsi z hlubin minulosti. Vyjadřuje starou zkušenost (tzv. prazkušenost bez autora). Odvozeno z řec. mythein = vyprávět (mythos = báje, pověra) a legein = mluvit (logos = nauka, věda). Jeho funkcí v antice bylo připomínat sílu a význam bohů, existenci „vyšší síly“ (vis maior), která může poučit i ztrestat.

Umělý mýtus - mýtus, který nepochází z žádné staré zkušenosti, nýbrž je vymyšlený filosofy klasického Řecka (Platón – viz. mýtus o jeskyni). Jeho funkcí je zprostředkovat cílené poučení i laikům či prostým lidem, aby byli schopni ho pochopit. Nechce a ni tolik poučovat, spíše vykládá možnosti chování.

Žádné komentáře:

Okomentovat