Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Forma komunikace

Elektronická pošta, e-mail, se stává základním komunikačním prostředkem komerční sféry. Výhodou elektronické pošty je rychlost a relativně nízká cena, nevýhodou je malé zabezpečení zpráv a menší spolehlivost ve srovnání s faxem nebo běžnou poštou. Objem elektronické pošty roste o 50 až 100 % ročně, v roce 1999 používalo elektronickou poštu asi 50 % Američanů, přičemž denní objem e-mailu je asi půl miliardy zpráv.

Elektronická pošta přispívá k šíření počítačových virů, a proto je nutné mít nainstalován antivirový program, který může být online aktualizován. Je nezbytné vytvořit firemní pravidla používání e-mailu, poštu archivovat podobně jako „papírové“ dopisy a zavést opatření, která omezují zneužívání elektronické pošty zaměstnanci firmy ( únik informací apod. ).

S komerčním využíváním Internetu souvisí i prudký rozmach budování vnitřních informačních systémů, intranetů. Programová platforma intranetu je stejná jako u Internetu, a je proto možné využívat běžné prohlížeče a další programové vybavení. Office 2000 Microsoft podporuje práci ve skupinách používajících intranet a usnadňuje vytváření HTML dokumentů. Využívání intranetu mění způsob práce a komunikace ve firmě. Umožňuje nové způsoby organizace a řízení.

Vznikají takzvané virtuální organizace, které nejsou geograficky lokalizované a jejichž zaměstnanci komunikují pomocí Internetu. Tyto organizace jsou zvláště výhodné při produkci nehmotných výrobků, např. dat, informací, znalostí, softwaru, audiovizuálních záznamů apod. Vznikají i organizace, které zprostředkovávají tok informací mezi výrobci finálních výrobků a subdodavateli, respektive mezi zákazníky a výrobci. V některých případech to umožňuje zakázkovou výrobu, která se obejde bez distribuční sítě. Výrobky jsou k zákazníkovi dopravovány zásilkovou službou, přičemž platby probíhají většinou elektronicky.

Internet a intranet umožňují nejen sdílení dat a informací, ale i sdílení a organizování znalostí. Vzniká nový typ řízení – management znalostí ( knowledge management ), který je kombinací mezilidské komunikace a procesu učení. Tento management je trvalý proces, který začíná identifikací informačních potřeb firmy přes vytvoření a periodické zdokonalování firemního informačních systému. Je zřejmé, že intranet tvoří základ takového systému. U konzultačních firem je rozvoj managementu znalostí klíčovým faktorem úspěchu.

Profesní příprava a rozvoj lidských zdrojů se díky Internetu obohatily o novou techniku, tzv. studium na vzdálenost. Pomocí Internetu mají studenti nejen přístup ke skriptům a literatuře, ale jsou v pravidelním kontaktu se svým učitelem, účastní se skupinových diskusí a komunikují i mezi sebou. Lze předpokládat, že s rozvojem audiovizuálních aplikací se tyto formy kontaktu mezi studenty a učiteli dále rozšíří. Podobně jako u odloučených pracovníků mohou i zde nastávat psychické a sociální problémy. Existuje řada virtuálních univerzit, resp. Vzdělávacích kurzů, které lze absolvovat prostřednictvím Internetu.

Žádné komentáře:

Okomentovat