Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Odpovědnost za prodlení

- reklamace: rozhodný význam pro uplatnění nároků z odpovědnosti za vady; není stanovena forma oznámení, ale lze doporučit písemnou formu
- reklamovat (učinit oznámení) je vždy třeba bez zbytečného odkladu po zjištění vady; není-li dohodnuto jinak, pak vady skryté musí být oznámeny nejpozději do 2 let od dodání zboží; je-li poskytnuta na zboží záruka, pak vždy v záruční době, není-li sjednána reklamační lhůta delší; lhůty k oznámení vad jsou lhůtami promlčecími – nejsou-li vady včas oznámeny a v soudním řízení bude tato námitka uplatněna, soud nárok nepřizná (neplatí v případě, že prodávající dodá vědomě vadné zboží)
- pro určení nároků vychází zákonná úprava z toho, zda vadným plněním byla smlouva porušena podstatným nebo nepodstatným způsobem:
o podstatné porušení smlouvy: kupující má právo požadovat dodání chybějícího zboží, dodávku náhradního bezvadného zboží, opravu zboží (je-li vada opravitelná), přiměřenou slevu z kupní ceny, odstranění právních vad, odstoupit od smlouvy
o nepodstatné porušení smlouvy: kupující může požadovat dodání chybějícího zboží, odstranění ostatních vad zboží, slevu z kupní ceny; odstoupit od smlouvy v tomto případě může až není-li vada včas odstraněna a to ještě za podmínky, že o tom předem prodávajícího uvědomí. Aby mohl kupující odstoupit od smlouvy, musí vrátit zboží v původním stavu.
Strany si mohou sjednat i možnost dodání nového, náhradního zboží (nárok nevyplývá ze zákona)
Čeká-li kupující na odstranění vad, do doby odstranění není povinen platit část kupní ceny, která odpovídá nároku na slevu, nejsou-li vady odstraněny (zásada, že poskytnutým vadným plněním není závazek prodávajícího splněn, tzn. nezaniká).

Žádné komentáře:

Okomentovat