Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5. maturitní otázka - Epocha humanismu, renesance

Renesance a humanismus u nás a ve světě


pojem renesance

  • inspirace a vzory v antické kultuře

  • renesance (pochází z francouzského slova renaissance) = znovuzrození

  • zájem o pozemskost, vše přirozené je lidské, klade důraz na smyslové poznání

  • renesanční člověk je všestranně rozvinutý, užívá si radosti života

  • zámořské objevy /Kolumbus a Magalhaes – obeplul svět/, astronomie /Koperní, Galilej/, knihtisk, výtvarné umění /Davinchi, Buonaroti – vyzdobil Sixtínskou kapli/

  • studium historie římské říše, literatury, vědy a filosofie- zájem o klasickou latinu a řečtinu

  • opisy, napodobování, překlady starořeckých básníků a filosofů, vliv římské architektury

  • vznik literatury v národním jazyce- pro srozumitelnost


pojem humanismus

  • myšlenkový výraz renesanční doby

  • soustava filosofických, historických, právních, obecně estetických, literárních a jiných názorů renesančních vzdělanců

  • z latinského slova humanus = lidský

  • důraz na přirozené lidské schopnosti a vlastnosti > stávat se dokonalejším, ušlechtilejším

  • literatura, filosofie a věda se přestaly zabývat výlučně otázkami náboženství > obrat k člověku

  • úmysl využít všech krás pozemského života

  • důvěra ve smyslové poznání

  • humanisté zůstali křesťany, nepopřeli Boha

  • rozlišili studium humana ( studium lidských záležitostí) a studium divina (teologie, studium věcí božských)

  • základ humanistické učenosti – dokonalé jazykové vzdělání (zvl. klasické jazyky- antická latina a řečtina, a jazyku Starého zákona- hebrejština ), pozornost věnují i studiu mateřštiny a moderním evropským jazykům

  • společný jazyk humanistů- humanistická latina


Žádné komentáře:

Okomentovat