Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

13. maturitní otázka - Kritický realismus a naturalismus ve světové literatuře

Realistická a naturalistická tvorba 19.stol.


Filosofické předpoklady realismu

  • od 2.pol.19.stol. – v Evropě rozmach přírodních a technických věd ( Darwinova teorie, Pasterovy lékařské objevy, rozvoj železnic, vzestup průmyslové výroby..)

  • důvěra v rozum a smyslové poznání, ve splehlivost exaktních věd a přírodovědných experimentů

  • také rozvoj společenských věd (August Comte – sociologie)


Charakteristika kritického realismu


  • v Evropě už na konci 18. stol. v době romantismu jako jeho popření nebo doprovodná součást např. dílo Stendhala nebo Puškina i výrazně realistické prvky)

  • pravdivý obraz skutečnosti (bez idealizace), přesné a všeobecné studium spol. života ve všech jeho projevech; kritika nedostatků ve společnosti, blízko k dokumentu

  • typizace (na jednotlivém je zobrazeno obecné); někdy je ústřední hrdina nahrazen kolektivem

  • objektivní přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí nad příběhem)

  • román je analýzou skutečnosti; oslabuje se sevřený děj, stává e zrcadlem společnosti, kronikou jejích mravů

  • realisté si kladli za cíl upozorňovat na spol. křivdy, volat po jejich nápravě, odhalovat zlo

  • nové výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy apod.

Porovnání realismu a romantismu

romantismus-

  • hrdina většinou splývá s autorem a je jeho sebevyjádřením

  • je si vědom svého výjimečného poslání, ale nemůže uskutečnit své záměry a tak

se dostává do sporu s dobou

  • cítí se osamělý, nepochopený

  • necítí potřebu družnosti, příliš vyhraněný individualista

  • hledá únik v protispolečenském gestu, nebo v násilném činu, stává se

revolucionářem

  • touží po lásce, ale ví, že skutečnou lásku nenajde

  • miluje vysněný ideál, nikoli skutečnou ženu

  • často tragická láska, hrdina nemůže přežít obrovský rozpor mezi představou a

skutečností

  • láska je pro romant. hrdinu vším, vzdává se jí zcela bez výhrad

  • opovrhuje spol. konvencemi, často rozbíjí manželské svazky

  • romantická hrdinka - spoutána konvencemi, proto odmítá vášnivou lásku

  • v díle se rozvíjí mystika, tajemno, fantazie

  • hrdinové vynikají silou citu a vášně, ale trpí oslabenou vůlí, znuděni životem,

jenž se jim stává přítěží

- subjektivismus – autor splývá s postavou

  • utíkají k přírodě, aby zapomněli na nepřátelský svět

Žádné komentáře:

Okomentovat