Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vývoj novodobého cestovního ruchu

Etapy vývoje CR:

1. Etapa – do 1. světové války:
- Zvyšuje se fond volného času
- Vyšší vrstvy společnosti vyhledávají lázeňství
- Nižší vrstvy společnosti vyhledávají turistiku
- Stát nezasahuje do CR
- Prudký rozvoj MTZ (materiálně-technické základny
- Vznik nových profesí v CR

2. Etapa – mezi 2 světovými válkami:
- Ochranářská rozhodnutí v oblasti CR
- Hospodářská krize – omezení domácího CR
- Rozvoj dopravy
- Rozvoj zimního CR
- Vznik mezinárodních orgánů v CR – WTO
- Specializované odborné školy pro přípravu pracovníků v CR

3. Etapa – po 2. světvé válce:
- Rozvoj CR ovlivněn existencí východního a západního bloku
- Prudký nárůst všech forem a druhů CR
- Roste fond volného času
- Přesun CR na zimní sezónu
- CR se stává masovou záležitostí

4. Etapa – po roce 1989:
- CR jako průmyslové odvětví
- Zvyšuje se podíl CR v bývalých rozvojových zemích
- Účast většiny lidí na CR vícekrát za rok



- Obecně kvantitativní nárůst CR
- Přechodná stagnace domácído CR a prudký nárůst zahraničního CR
- Rozvoj volného CR
- Rozpadem ROH zánik vázaného CR




ANALÝZA CR V ČR PROVEDENÁ MnMR CR

AKTIVA:
- Výhodná poloha
- Bohatství kulturních a historických atraktivit, lázeňství, příroda
- Hustá a dokonale značená síť turistických tras
- Dostatečná ubytovací kapacita

PASIVA:
- Nedostatečná údržba historických objektů
- Neexistence marketingových studií rozvoje
- Nedostatečná propagace republiky a jejích regionů
- Nedokonalý informační systém
- Nedostatek odborných pracovníků
- Převaha poptávky CR do hlavního města Prahy



Pro zabezpečení služeb uspokojujících potřeby účastníků CR jsou nezbytné určité věcné prostředky, které tvoří materiálně-technickou základnu (MTZ).

MTZ zahrnuje:
- Budovy a stavby (hotely, stravovací zařízení, sportoviště, parkoviště...)
- Stroje a zařízení (energetická, technologická...)
- Dopravní prostředky
- Předměty určené ke spotřebě (inventář...)

Cestovní ruch je závislý na službách mnoha odvětví, a proto rozlišujeme:

1. Vlastní materiální základnu, což jsou taková zařízení, která jsou vybudována výlučně pro potřebu CR (lyžařské vleky, půjčovny sportovních potřeb, zotavovny...)

2. MTZ využívána i pro CR. Tato zařízení byla pořízena původně k jinému účelu, v určitém rozsahu jsou tato zařízení využívána i pro CR (doprava, meteorologická služba, horská služba...)

ÚROVEŇ MTZ V CR V ČR PO ROCE 1989


MTZ je limitujícím faktorem rozvoje CR a i když došlo k jejímu kvantitativnímu nárůstu, v důsledku předchozího vývoje se nahromadila celá řada dlouhodobě neřešených problémů:
- Nedostatečný objem ubytovací kapacity
- Nedostatečná kapacita hotelů a penzionů středních a vyšších tříd
- Neuspokojující síť zařízení veřejného stravování
- Nedostatečný počet zařízení společensko-zábavního charakteru
- Na úrovni stravovacích a ubytovacích služeb nedostatečná nabídka doplňkových služeb
- Nedostatečná obchodní síť v turistických centrech
- Nedostatečná úroveň železniční a autobusové dopravy včetně služeb motoristům
- Nevyhovující dálniční síť a její napojení na evropskou dálniční síť

ČINITELÉ OVLIVŇUJÍCÍ ÚČAST OBYVATELSTVA NA CR

1) Sociálně-ekonomické podmínky (sociální skupina, plat, povolání...)
2) Ekologické podmínky (místo a charakter bydliště a pracoviště...)
3) Demografické podmínky (charakter rodiny...)
4) Psychologické podmínky (zájmy, záliby, charakterové vlastnosti...)
5) Ostatní podmínky (volný čas a obvyklý způsob jeho využití...)

Kromě těchto činitelů ovlivňují účast na CR i další činitelé ze strany nabídky CR. Sem patří zejména rozsah a struktura rekreačních zařízení, vybavenost MTZ, úroveň poskytovaných služeb a jejich ceny a dostupnost míst CR.
Všechny tyto faktory ovlivňují účast na CR a nepůsobí izolovaně, nýbrž ve vzájemné propojenosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat