Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ve velké míře už od útlého dětství jsou rozhodující nároky,

které vůči dítěti uplatňují vyšší autority, postupně si dítě vytváří zkušenosti s tím jak souvisejí nároky s hodnocením (odměňování a tresty) a tak buduje vlastní systém aspirací a hodnot.
Při výrazně vyšších nárocích a příliš přísném hodnocení dítě přejímá aspirace, které nemůže při nejlepší vůli uspokojit, a tak je vystavováno opakovaným zklamáním. Při příliš „měkkém“ hodnocení je naopak dítě lhostejné k úrovni výkonu.
Stejně důležitá je zkušenost dítěte s úspěchem – nakolik mu jeho okolí dovolí uvědomit si jej a prožívat (měli bychom dopřát žákům radovat se z pěkného hodnocení, dokonce je učit oslavit úspěch a udělat si z něj radost).
Kam směřovat žáky?: Výčet vlastností osoby s uspokojivou mírou sebeúcty a sebedůvěry:

- dobře smýšlí o sobě a o druhých,

- dokáže objevovat svoje vlastnosti v jiných lidech,

- spatřuje se jako součást pohyblivého a proměnného světa,

- přijímá zvláštnosti a překvapení života (např. že nemá vždy pravdu),

- tvoří a udržuje lidské hodnoty,

- ztotožňuje se s hodnotami, které vytváří a ochraňuje, přijímá roli tvořivého jedince

Žádné komentáře:

Okomentovat