Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Typologie žáků podle vybraných složek osobnosti

„Problémový“ žák
Problémovým jedincem se stává ten, kdo reaguje v daném prostředí odlišně, než je běžně zvykem či normou. Jeho okolí hodnotí pouze výsledky, tj. jeho projevy, skutky a problémy, jež s ním mají.
 temperamentové vlastnosti
 nadaní a tvořiví žáci

Vnímavost
týká se vnímání a uvědomování si okolního světa, např. žáci si všimnou, že máte nový účes, chybí vám knoflík a jiné drobnosti, které ostatním žákům uniknou

 problémy: žáci vyrušují (vidí mnoho věcí, zajímají je, věnují jim pozornost a nestačí tempu učitele)
 pokud takového žáka něco zaujme, je schopen se na to zaměřit a dokončit tento úkol (rozdíl mezi vnímavým a hyperaktivním žákem, který není schopen se soustředit na úkol)
 doporučení: eliminovat podněty, které by žáka mohly zajímat; motivovat žáka; nedávat mu více úkolů najednou, ale předkládat je postupně, komunikovat s ním stručně

Citlivost
- žáci vysoce citliví okamžitě reagují na sebenepatrnější zvuky, hmotné a vizuální vjemy, změny nálad (u druhých lidí) a pachy
 problémy: žáci potřebují klid a ticho a často to říkají nahlas, radši zůstanou jako „za trest“ v prázdné třídě a dokončí práci; pokud nemají klid a ticho, mohou strkat do spolužáků, hrubě zacházet s věcmi apod.; při nahromadění pocitů a dojmů může mít takový žák v očích slzy, nejde však o žádného „slabocha“, který pláče nad vším; odmítají např. chodit na oběd do školní jídelny, protože to tam „páchne“, nebo příčinou pozdního příchodu může být to, že je „štípal svetr“
 doporučení: podle možností je pověřovat individuálními úkoly; při zvýšené stimulaci naučit žáka uvědomovat si své pocity

Emocionálnost
- umožňuje prožívat hloubku emocí, vždy jde o reakce výrazné a silné
- Žáci vběhnou do třídy s křikem, smíchem, výskáním a netrvá dlouho a bouřlivě se pohádají a vybíhají z místnosti rozčílení.
 problémy: žáci jsou hluční, když mluví, smějí se, pláčí …; jejich emoce rychle kolísají nahoru a dolů; když jsou emocionálně rozladěni, popudí je i jinak běžně zvládnutelná věc
 doporučení: naučit žáky znát své hranice únosné pro sociální prostředí, ve kterém žijí; hovořit s nimi o citech, naučit je vyjadřovat své silné reakce spíše slovy než skutky, naučit je sebekontrole


Vytrvalost
- někteří žáci když se rozhodnou něco dělat, tak to chtějí dělat teď hned a po svém, jdou vytrvale a neústupně za svým cílem
 problémy: když jim něco zakážete, zkřížíte jim jejich plány, budou se hněvat; prosazují si své věci a svůj názor, rádi diskutují, touží mít moc
 doporučení: naučit žáky znát a respektovat jasná a přesná pravidla, která zajišťují určitý předpokládaný způsob chování a jednání; učit je respektovat ostatní lidi; jsou-li neposlušní či rozzlobení, nelze je ignorovat, je účinné jim dát najevo, že jim nasloucháme; účinná bývá metoda vyjednávání s cílem dosažení dohody

Přizpůsobivost
- ne každý jedinec má rád změnu, nedokáže snadno přecházet od jedné činnosti ke druhé, není flexibilní
 problémy: žáci potřebují čas a být upozornění předem, aby mohli přejít od jedné činnosti ke druhé; rozhodují se pomalu a obezřetně; pomalu se přizpůsobují změnám
 doporučení: klidné a jasné přechody z jedné činnosti do druhé; potřebují pevně stanovený režim dne (strukturu hodiny); dopřát jim dostatek času a nespěchat na ně; snahu o spolupráci podporovat pochvalou

Žádné komentáře:

Okomentovat