Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

33. Vznik a zánik státu, sukcese

vznik státu
obecné MP neupravuje, ale spojuje s ním významné důsledky
- spojením dvou nebo více již existujících států (př. Jugoslávie 1918)
- rozdělením existujícího státu na několik nových (ČSR)
- odštěpením (secese) části území a tamního obyvatelstva a konstituování nový nezávislý stát (Bangladéš)

někdy proces rozpadu (dismembrantio) zahrnuje jak odštěpení, tak rozdělení (R-U)
v minulosti také prvotním osídlením a konstituováním v suverénní stát
po 2. sv válce asi 80 nových států na území bývalých kolonií
nejednotnost názorů, jestli nový stát vzniká také v případě sociální revoluce – společenské zřízení je vnitřní věcí státu (nevzniká nový stát)
vznik nového státu: má charakteristické rysy státu jakožto subjektu MP – organizovaná politická moc, na určitém území a vůči jeho obyvatelstvu, nezávislá a relativně trvalá
právní důsledky faktického vzniku – stává se subjektem MP pokud jde o základní práva a povinnosti státu, k jeho plné účasti na M životě je třeba M uznání

zánik státu
historická skutečnost s níž MP spojuje určité právní následky – mizí i subjekt MP
- rozpadem na několik částí – vznik nových států, nebo připojení k již existujícím
- spojením několika států v jeden (Německo 1990)
- v historii debellace (vojenská porážka, zničení organizované státní moc a připojení – - anexe) – dnes nepřípustné
- teoreticky ztrátou materiálních předpokladů (zničení působením přírodních sil, ztráta obyvatelstva)
obdobné právní otázky, když stát sice nezanikl, ale změny území – postoupení jinému státu, ztráta suverenity, vytvoření federace...

identita (kontinuita) státu
otázka zda určitý stát zanikl a na jeho místě vznikl stát nový – zda je přerušena jeho kontinuita
násilná změna politického zřízení státu – změna státní formy – kontinuita
sociální revoluce – sporná otázka kontinuity (francouzská revoluce, lidové demokracie) a diskontinuity (Rusko – SSSR)
stát nezaniká pokud nemá po určitou dobu nejvyšší orgány státní moci (výrazem státní moci – místní orgány), nezaniká ani pokud je jeho celé území okupováno nepřátelskou mocí i v případě protiprávní anexe území celého státního území, jestliže suverénní moc bude v budoucnu obnovena

státní sukcese a její MP úprava
sukcesi podléhají M smlouvy, majetek, jmění, archívy a dluhy státu
obyčejová pravidla neměla přesná ani podrobná pravidla sukcese, kodifikace Komisí pro MP: Vídeňská úmluva o sukcesi států ve vztahu ke smlouvám (1978) a Vídeňská úmluva o sukcesi států ve vztahu ke státnímu majetku, archivům a dluhům

základní pojmy:
- sukcese států – nahrazení jednoho státu jiným v odpovědnosti za M vztahy území
- stát-předchůdce – stát nahrazený jiným státem při sukcesi
- nástupnický stát – nahradil jiný stát
- nový nezávislý stát – nástupnický stát území, které bylo bezprostředně před datem sukcese států závislým územím
- třetí stát – kterýkoli jiný stát
sukcese do smluv

cílem – zajistit stabilitu a jistotu a usnadnit nástupnického státu vstup do smluvních vztahů státu předchůdce, stát nástupce musí mít možnost je kriticky přezkoumat a svobodně rozhodnout, zda v nich bude pokračovat

pravidla:
- nástupce povinen respektovat státní hranice, hraniční a jiné územní režimy, sukcese se nevztahuje na závazky o poskytnutí práva na vybudování cizích vojenských základen na jeho území, nesmí být na újmu jeho svrchovanosti nad přírodními zdroji
- pravidlo o kontinuitě platnosti M smluv předchůdce ve vztahu k nástupci – výjimky: nástupce a smluvní státy se dohodnou jinak, nebo jestliže ze smlouvy vyplývá, že její aplikace na nástupci by byla neslučitelná s předmětem MS nebo by radikálně změnila podmínky pro její provádění
tendence k uznání smluv, kteréhokoli nástupce do univerzálních smluv, které slouží k zajišťování M bezpečnosti, míru a M spolupráce
- sukcese nového nástupnického státu. – zásadně rozhoduje sám o tom, do kterých smluv předchůdce sukceduje (zásada čistého stolu) – aplikace v různých podobách: do univerzálních M smluv – pouhou notifikací nástupce. GT OSN (není třeba souhlasu všech smluvních partnerů), u dvoustranných M smluv je souhlas partnera zapotřebí

sukcese do státního majetku
majetek, práva a zájmy, které vlastnil podle VP stát předchůdce – obvykle se rozumí předměty nezbytné k výkonu státní moci – rozsah se liší (buržoazní X socialistické státy)
podle obyčejového práva – státní majetek přechází na nástupce. automaticky a bez kompenzace (pokud se státy nedohodnou jinak, nebo jinak nerozhodne příslušný M orgán)

rozpad státu:
- nemovitý státní majetek předchůdce přechází na nástupce na jehož území se nachází
- nemovitý státní majetek nacházející se mimo území předchůdce přejde na nástupce. spravedlivými podíly
- movitý státní majetek předchůdce spojený s jeho činností ve vztahu k území, na něž se vztahuje sukcese, přejde k dotyčnému nástupci
- jiný movitý státní majetek přejde na nástupce spravedlivými podíly
oddělení:
- nemovitý státní majetek na území
- movitý státní majetek, který se k tomuto území vztahuje, na které se sukcese vztahuje, přejde na nástupce
- jiný movitý státní majetek – spravedlivým podílem - platí i v případě, že se oddělená část území připojí k jinému státu
spojení: veškerý všech předchůdců přechází na nástupce
sukcesorem
- stejně jako oddělení
- státní majetek k jehož vytvoření přispěl nový nezávislý stát na něj přejde v poměru k jeho příspěvku
dojde-li k transferu (cesi) části území od jednoho státu k druhému – přechod majetku má být řešen dohodou mezi nimi – jinak vše nástupce

sukcese do státních archivů
všechny dokumenty jakéhokoliv data a druhu, zhotovené nebo získané předchůdcem při výkonu jeho funkcí, které mu patřily podle VP, převod se provádí bez kompenzace
rozpad: na nástupce se vztahující dokumentace a dokumentace, která se by se měla nacházet na jeho území pro normální správu jeho území ostatní – spravedlivým způsobem (podobně n.n.s.)
oddělení: část území vytvoří jiný stát – při sukcesi stejná pravidla jako při zániku státu
postoupení části území – dohodou

sukcese do státních dluhů
jakékoli finanční závazky předchůdce, které vznikly v souladu s MP vůči jinému subjektu MP
rozdělení, secese: spravedlivým dílem, pokud se nedohodnou jinak
nový nezávislý stát: na něj zásadně žádné dluhy nepřechází, ledaže by se dohodly jinak, platnost tohoto pravidla je ale popírána řadou států
cese: dohodou – jinak přecházejí lokalizované dluhy
při sukcesi nepřecházejí dluhy správní (peněžní závazky, které stát přijal při výkonu veřejné správy – opírají se o VP), ani pokud jde o tzv. nabytá práva cizích fyzických nebo právnických osob (vznikly na základě VP nebo úředních aktů zaniklého státu) – záleží plně na suverénní vůli nástupce

sukcese do členství v MO
mimo rámec kodifikace
podle dosavadní M praxe k ní nedochází – nově vniklé státy musí absolvovat obvyklou přijímací proceduru

Žádné komentáře:

Okomentovat