Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. Výhody a nevýhody organizačních struktur a jejich použití v praxi

Z hlediska směru řízení (organizace)
a) Procesní – horizontální, rozčlením firmu na procesy hlavní a vedlejší.
 Hlavní = např. výroba, hl. cílem je tvorba přidané hodnoty pro zákazníka
 Vedlejší = cílem je zvýšení účinnosti procesu hlavního
Firma se přizpůsobuje požadavkům zákazníků lépe = max. kvalita, min. cena, včas
Menší počet zaměstnanců, zvyšuje se prosperita firmy.
b) Útvarové – vertikální, z jednotlivých stavebních strategií (kamenů)
Z hlediska rozhodovací pravomoci mezi jednotkami:
a) Liniové = mikro firmy, malé firmy, mají přímou pravomoc, vedoucí liniové skupiny
vykonávají vertikální liniové řízení, je typická pro stadium vývoje malého podniku do 50
zaměstnanců
Nevýhodou je, že pokud se firma rozšiřuje struktura zaniká a musí se zvolit jiná
b) Štábní = samostatně neexistuje, mají poradní fci k zabezpečení kvalifikovaného rozhodování liniových jednotek. Štáby jsou osobní (sekretářky, asistenti) a odborný (specialisti, kteří mají hluboké odborné znalosti-právník, účetní) N: administrativně úkolová orientace na místo orientace cílové, akcent je kladen především na řešení otázek kde, co, kdy a jak na místo efektivního konání – čeho je třeba dosáhnout

Žádné komentáře:

Okomentovat