Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Etapy diagnostického postupu:

1. Formulace a upřesnění otázky a vstupní hypotézy .
2. Záměrné získávání diagnostických údajů pomocí adekvátních metod.
3. Analýza a zpracování získaných údajů.
4. Interpretace a hodnocení.
5. Syntéza dat o prostředí a osobnosti.
6. Stanovení diagnostického závěru a pedagogické opatření.

Metody PPDg užívané v práci učitele(stručná charakteristika):

1. Pozorování
Pojem: jde o sledování činnosti lidí, záznam nebo popis této činnosti a její hodnocení.
Předmětem pozorování jsou:
 osoby (jednotlivci, skupina lidí - žáci, školní třída,..)
 předměty, se kterými osoby pracují
 prostředí
 činnosti
Způsoby pozorování:
a) strukturované pozorování
 inventáře
 pozorovací systémy
b) nestrukturované pozorování
 vzorky událostí (nezúčastněné p.)
 terénní zprávy (nezúčastněné p.)
 participační pozorování (zúčastněné p.)
Pozorování lze dělit také na:
 pozorování přímé (pozorovatel přímo pozoruje zkoumané jevy)
 pozorování nepřímé (pozorované činnosti jsou předem nahrané nebo přepsané do písemné podoby) - videonahrávky nebo audionahrávky

2. Interview (rozhovor)
Pojem: zkoumání pedagogických jevů na základě interpersonálního kontaktu tváří v tvář nebo telefonicky. Interview umožňuje hlubší proniknutí do motivů a postojů respondentů.
Předmětem rozhovoru je:
 sledování reakcí respondentů v interpersonálním kontaktu a zjištění pravdivých údajů podle cíle. Podmínkou získání objektivních údajů je navázání přátelského vztahu a vybudování atmosféry důvěry (RAPORT).

Žádné komentáře:

Okomentovat