Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY

Kubismus
- především ve výtvarném umění, v architektuře
- v literatuře jen okrajově
- „kubismus byl nejpodivuhodnější revoluce století“(Jean Cassou)
- 1907 ve Francii: zakladatelé - Pablo Picasso (Avignonské slečny)
- Georges Brakue
- Cubbes = krychle – kubismus
- spontánnost
- inspirace v gotice, v černošských plastikách (tzv. „negerská tvorba“)
- experimenty s pohledy (zepředu, ze strany)

3 fáze kubismu:
1. počátky – 1907 – 1908
2 begin_of_the_skype_highlighting              1907 – 1908 2      end_of_the_skype_highlighting. analytický kubismus – 1909 – 1912
3. syntetický kubismus – 1912 – 1924

- španělský kubismus
- český kubismus: skupina výtvarných umělců – A. Procházka
- v architektuře navrhovali i nábytek – stůl, židle, vnitřní vybavení


Kubofuturismus
- kubistický pohled na svět
- futuristický zájem o techniku
- hlavně v Rusku 1910 – 1930
- představitelé V. Majakovskij, V. Chlebnikov (lit.)
- malíři: K. Malevič
- fantazie, motivy snu, volný verš, experimentální jazyk
- tvorba plakátů, divadlo


Futurismus
- z latinského futurus = budoucí
- především v Itálii, zčásti v Rusku
- v literatuře, ve výtvarném umění, v divadle, ve filmu (1909 – 1925)
- revolta proti společnosti, zavrhovali dosavadní formy umění, odmítání tradice
- přimykají k technice, síle a expanzi
- filozof. základ: F. Nietzche, H. Bergson


Filippo Tomasso Marinetti (1876 – 1944)
- vydal manifest futurismu – francouzsky 1909, italsky 1912
- sbírka Osvobozená slova (1919), český překlad 1922
- pořádal přednášky o futurismu (prosinec 1921 – přednáška v Praze, psal o ní E. Bass
v Lidových novinách, nepříznivé hodnocení M. přednášky)

Malíři:
Umberto Boccioni
Gino Severini
Carlo Carra

- vliv na Bohumila Kubištu
- pozdní aplikace futurismu u Jiřího Koláře


Civilismus
- z latin. civilis = občanský
- inspirován technickou civilizací, technickým pokrokem
- i sociální otázky
- předchůdci: W. Whitman – Stébla trávy
J. Verne
S. K. Neumann – Nové zpěvy, 1918
J. Hora – Strom v květu, 1920
- i v poetismu


Expresionismus
- z latinského expressio - výraz
- první čtvrtina 20. století
- v literatuře, v divadle i výtvarném umění
- reagovali odmítavě na impresionismus a naturalismus
- obracení do nitra člověka, vnitřní svět
- zachycovali negativní pocity člověka (strach, úzkost, smrt)
- dualismus ducha a hmoty
- velký subjektivismus, velké kontrasty
- drastické, odpudivé umění, různé deformace, vulgarismy
- polarita dobra a zla, osamocení lidé, šílenci
- podnikají nesmyslné, bezcílné cesty
- pesimismus, nihilismus, sny, vize, extáze
- typické absence logiky, častá racionalita
- pracují s podvědomím
- filozof. základ: F. Nietzche
A. Schoppenhauer
S. Kierkegaard
- hlavně v Německu (časopis Die Kation, Der Sturm, Der blaue Ritter – mnichovská skupina),
Rakousku, Švýcarsku
- Hermann Hesse: román Stepní vlk
- Alfred Döblin: román Berlin Alexanderplatz

Soumrak lidstva (1920) – antologie prací německého expresionismu
- vliv na: Ladislav Klíma, Richard Weiner
- Jakub Deml: Hrad smrti
- bratři Čapkové: Boží muka

Literární skupina – poválečná skupina ve 20. letech v Brně kolem časopisu Host (Lev Blatný, Čestmír Jeřábek, J. Chaloupka)


Dadaismus
- ve Švýcarsku (Zurich – kabaret, Voltaire = rodiště dadaismu)
- „dada“ – zkomolenina – hračka
- od roku 1918 do poloviny 20.let
- poté Francie, Německo
- odmítnutí války ve společnosti i v umění
- velmi negativní směr
- provokovali, absolutní svoboda v tvorbě, černý humor, spontánnost, absurdnost života,
typické hříčky
- není nutné nadání
- „Návod jak vytvořit dadaistickou báseň“
- hlavní tvůrci: Tristan Tzara
Hugo Ball
Hans Arp
- Německo – Berlín, Francie - Paříž
- vliv na českou literaturu – poetismus: V. Nezval – Moderní básnické směry
- ve Francii se dadaisté stali surrealisty


Článek podporuje:
české ložnice, dětské postele, rustikální nábytek

Žádné komentáře:

Okomentovat