Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. POJETÍ MANAGEMENTU

Podstata a smysl managementu
anglicky manage = obstarat, zařídit
Podstatou managementu je zařídit, aby věci fungovaly tak, jak mají.
Smyslem managementu je ovlivnit jakékoliv činnosti, tak aby jejich provádění bylo účelné a efektivní a směřovalo k předem vytyčenému cíli.
Základní pojmy:
- prostředí, kde se realizují podnikatelské i manažerské aktivity - organizace
- proces, kterým je ovlivňováno využívání zdrojů organizace při formování její reakce na podněty z okolí - management
- nositel tohoto procesu - manažer.

Cíle podnikatelského subjektu
Organizace je sdružení lidí, kteří spojili své síly a prostředky v zájmu dosažení určitého cíle, přičemž cílovost musí být zaměřena mimo sdružení, do okolí organizace. Má-li organizace cíle podnikatelské, je podnikatelským subjektem. Existence podnikatelského subjektu je podmíněna interakcí s okolím, kam nabízí své produkty a z kterého čerpá zdroje k doplňování a rozšiřování svých vnitřních zdrojů.

Vliv složek okolí na vnitřní prostředí podnik. subjektu
Známe šest hlavních složek okolí:
1. ekonomická (ovlivňuje hospodářské podmínky jejich působení)
2. politická (je zdrojem legislativních předpisů a omezení)
3. sociální (charakterizuje styl života společnosti)
4. přírodní (charakterizuje možnost dostupnosti základních životních zdrojů)
5. technická (představuje možnosti uplatnit určité technologie při realizaci podnikatelských činností)
6. konkurence (ostatní podnikatelské subjekty)
Uvedené složky jsou prostředím, ve kterém vznikají příležitosti - seskupení vnějších faktorů představující příznivější podmínky a hrozby - seskupení faktorů ohrožující cíle podnikatelského subjektu.
Podnikatelský subjekt vznik příležitostí nebo hrozeb nemůže významně ovlivnit, musí však vývoj ve svém okolí neustále sledovat a reagovat na signály jejich vzniku mobilizací svých zdrojů

Žádné komentáře:

Okomentovat