Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem.

Komenský podal ve svých dílech ucelený výchovný systém, jehož progresivní metody neztratily svou hodnotu. Obecný výchovný cíl viděl vzhledem k svému náboženskému přesvědčení v přípravě k věčnému životu. Tato příprava má 3 stupně – poznat sebe a svět, ovládnout sebe a povznést se k Bohu. Z toho se vyplývají tři základní oblasti výchovy- vzdělání ve vědách a uměních, mravní výchova a výchova náboženská. Podle Komenského se člověk stává člověkem jedině výchovou (pedagogický optimismus). Z toho vyplývají i jeho pojetí školy jako „dílny lidskosti“ , která má nahradit středověké „mučírny ducha“ (pedagogický humanismus). Celou pedagogiku Komenského charakterizuje hluboký demokratismus, ve výchově nezná rozdíly stavů nebo pohlaví, odmítá jednostrannost výchovy i její úzký prakticismus..

Nejčastěji byla v posledních dvou staletích připomínána Didaktika, kterou rozumí „umění, jak dobře učit“. Dobře pak podle něho znamená učit „rychle, s chutí a napevno“. Zdůrazňuje tak kvality doceňované právě moderní pedagogikou: RACIONÁLNOST, ADEKVÁTNÍ MOTIVACI a EFEKTIVNOST VEŠKERÉ VÝUKY.

Základním didaktickým zákonem , který uplatňoval v celé své nauce, byl požadavek učit všemu příkladem, pravidlem a praxí, a to na rozdíl od středověkého ustáleného postupu od obecných pravidel ke konkrétních příkladu a k praxi. Komenský tak první v pedagogice prosazuje induktivní postup při vzdělávání, tj. vycházet z poznání bezprostřední skutečnosti, na jehož základě si žák sám za pomoci učitele odvozuje obecný závěr a důsledky vyplývající pro praxi.

Didaktické principy
- princip názornosti – považoval za „zlaté pravidlo“ vyučování,
- princip systematičnosti – „zřetězení“ veškerého učiva,
- princip aktivnosti – vycházet ze zájmu žáků,
- princip přiměřenosti – respektovat věkové a individuální zvláštnosti žáků.
Tyto Komenský rozpracoval a dodnes jsou platné.

Školní organizace-doporučuje školu pro veškerou mládež členěnou na čtyři šestileté stupně:
do 6 let škola mateřská (soustavná výchova rodině), od 6-12 let škola obecná v mateřském jazyce, od 12-18 let škola latinská v univerzálním světovém jazyce a konečně od 18- 24 let akademie.
Na rozdíl od středověkého systému individuální práce se žáky různě pokročilými doporučuje systém vyučování ve třídě, tj. současné vyučování trvalé skupiny žáků téhož věku a téže vzdělávací úrovně.

Genialita se výrazně projevuje v těch myšlenkách, které můžeme docenit a realizovat až v dnešní době – idea celoživotního vzdělávání..


Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 - 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus - přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
21. Křesťanská a renesanční filosofie
THOMAS MOORE
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz "Filosofie období renesance" naleznete na bezuceni.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat