Standardy kvality
Mezi požadavky na TQM patří zavedení systému řízení kvality. Tento systém obsahuje standardy kvality, např. ISO9000. To bylo vytvořeno organizací ISO. Standardy jsou určeny pro kontraktační řízení (dodavatelsko-odběratelské vztahy).
ISO normy cílově směřují k zavedení a dokumentaci systému kvality, resp. standardů kvality. To je zásadní rozdíl oproti přístupu Baldrigově ceny, jejíž cílem je dosažení konkurenční výhody a to prostřednictvím nepřetržitého zlepšování péče o zákazníka. Ta obsahuje právě něco více než jen statické ISO normy.
1.9. Řízení informatiky v řízení firmy
1.9.1. Charakteristika změn v řízení IS/IT
Řízení IS/IT je chápáno jako součást řízení podniku.
V 70. a 80. letech byly IS založeny na stejnorodých aplikacích. Jediné, v čem se lišily, byly výkonnostní parametry. V 90. letech prošly IS mimořádným vývojem a současný stav lze charakterizovat:
- zkracující se doba mezi inovacemi (z několika let na měsíce; zkracuje se jak samotná doba inovace aplikací, tak i perioda obměn požadavků na ně; zrychluje se tempo nároků na koncepční změny IS)
- vysoká heterogenita produktů, aplikací a služeb (různé aplikace běží „vedle sebe“, pro jiné uživatele, nad jinými technologiemi apod. Např. aplikace pro takt. a oper. řízení, MIS, e-business aplikace, bank. systémy,…)
- globalizace informačního prostředí (vznikající GIS, dynamizující rozvoj infrastruktury, rozvoj informatické vzdělanosti, apod.)
Všechny tyto aspekty mají zásadní vliv na řízení informatiky – to se mění. Důsledky: stále více služeb je outsorcováno, externí vztah se musí koordinovat, aplikace musí být integrovány, zvyšující se význam externích informačních zdrojů.
Oproti 70. a 80. letům se minimalizuje řízení vlastních vývojářských aktivit. Na druhou stranu roste problém INTEGRACE.
Nové nároky na řízení IS/IT vyplývají z ekonomických, obchodních a provozních potřeb a cílů firmy a současně z nových možností IT. Nové cíle řízení IS/IT lze charakterizovat:
1. zajistit vysokou funkcionalitu IS (na úrovni základních, resp. transakčních funkcí především analytických funkcí, funkcí pro podporu rozhodovávání, BI,
2. dosáhnout požadované úrovně disponibility IS/IT (bezpečnost, spolehlivost, flexibilita)
3. maximalizovat poměr efektů IS/IT (hlavně ekonomických) a vynaložených nákladů (nutnost měřit)
Žádné komentáře:
Okomentovat