Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Outsourcing

Outsourcing IS/IT lze v organizaci realizovat několika způsoby (viz oblasti outsourcingu výše):
1.) outsourcing vývoje informačního systému, kdy externí dodavatel na základě požadavků vyvine dodá informační systém (nebo jeho část).
2.) outsourcing provozu IS/IT, kdy poskytovatel spíše než systém dodává služby. Samozřejmě je nutné dodat, že vytěsnění jakékoliv funkční oblasti (např. účetnictví, logistika ad.) má vliv na podnikový informační systém a tento stav je nutné nějak řešit.

Obecně se nedoporučuje, aby vývoj i provoz systému zajišťovala jedna skupina pracovníků. Pokud vývoj i provoz zabezpečuje jedna firma, je vhodné, aby se na práci podílely dva různé týmy. Zamezí se tím nebezpečným "dodělávkám za provozu".
Outsourcovat je možné buď celý informační systém firmy - tzv. totální či komplexní outsourcing, nebo pouze určité fragmenty či služby - parciální outsourcing IS/IT.
Outsourcing IS/IT charakterizují zejména následující oblasti:
 outsourcing provozu
K vytěsnění provozu vede především snaha zaměřit se na hlavní činnost, uvolnění zdrojů nebo obtížná ovladatelnost některých funkcí IS.
 outsourcing vlastnictví
Poskytovatel alespoň částečně vlastní aktiva nutná pro chod IS. Jde zejména o počítače, licence, síťové komponenty apod. Obvykle při vytěsnění informatické oblasti poskytovatel odkupuje tato aktiva. Zadavatelskému podniku to přináší peníze ("cash infusion").
 outsourcing odpovědnosti
Kromě odpovědnosti spojené s přesunem vlastnictví a provozu jde o komplexní odpovědnost za plnění služeb sjednaných v kontraktu. Řešení této oblasti je podmíněno přesnou definicí spoluplnění zákazníka při poskytování služeb dodavatelem. Jakákoliv vágnost či obecnost znamená ponechání odpovědnosti na zákazníkovi.

1.10. Trh v ČR
Trh poskytovatelů je ve srovnání se zeměmi vyspělé Evropy relativně uzavřený a tedy rozsahem omezený. Dle [Voříšek] se zdá, že i přes vliv globalizace, uzavřenost a malost trhu zpožďuje vývoj v ČR. Jako hlavní příčiny určil:
 specifický český jazyk pro relativně malé území - v současné době se myslím již situace mění a jazyková bariéra není tak limitující
 legislativní překážky - i přes nedokonalé zákonodárství je možné vybudovat pevný vztah, kdy se partneři navzájem respektují a své pozice mají dostatečně smluvně zajištěny.
 tržní nedůvěra - zde vidím klíčový problém rozvoje outsourcingových vztahů v ČR, viz níže
 platební neschopnost

Naproti tomu [PVT] vidí jako hlavní překážku rychlejšího rozvoje outsourcingu tzv. "zakopané informatiky" v podnicích, v jejichž zájmu je udržování současného (byť neefektivního) stavu, ve kterém jejich existence není ničím ohrožena. To je myslím trochu krátkozraké, neboť u poskytovatele je mnohem větší šance na další profesní růst. Obavy z propuštění (alespoň u kvalitních zaměstnanců) jsou zbytečné, protože jejich zkušenosti s dosavadním IS zadavatele jsou pro poskytovatele nesmírně cenné.

Žádné komentáře:

Okomentovat