Outsourcing IS/IT lze v organizaci realizovat několika způsoby (viz oblasti outsourcingu výše):
1.) outsourcing vývoje informačního systému, kdy externí dodavatel na základě požadavků vyvine dodá informační systém (nebo jeho část).
2.) outsourcing provozu IS/IT, kdy poskytovatel spíše než systém dodává služby. Samozřejmě je nutné dodat, že vytěsnění jakékoliv funkční oblasti (např. účetnictví, logistika ad.) má vliv na podnikový informační systém a tento stav je nutné nějak řešit.
Obecně se nedoporučuje, aby vývoj i provoz systému zajišťovala jedna skupina pracovníků. Pokud vývoj i provoz zabezpečuje jedna firma, je vhodné, aby se na práci podílely dva různé týmy. Zamezí se tím nebezpečným "dodělávkám za provozu".
Outsourcovat je možné buď celý informační systém firmy - tzv. totální či komplexní outsourcing, nebo pouze určité fragmenty či služby - parciální outsourcing IS/IT.
Outsourcing IS/IT charakterizují zejména následující oblasti:
outsourcing provozu
K vytěsnění provozu vede především snaha zaměřit se na hlavní činnost, uvolnění zdrojů nebo obtížná ovladatelnost některých funkcí IS.
outsourcing vlastnictví
Poskytovatel alespoň částečně vlastní aktiva nutná pro chod IS. Jde zejména o počítače, licence, síťové komponenty apod. Obvykle při vytěsnění informatické oblasti poskytovatel odkupuje tato aktiva. Zadavatelskému podniku to přináší peníze ("cash infusion").
outsourcing odpovědnosti
Kromě odpovědnosti spojené s přesunem vlastnictví a provozu jde o komplexní odpovědnost za plnění služeb sjednaných v kontraktu. Řešení této oblasti je podmíněno přesnou definicí spoluplnění zákazníka při poskytování služeb dodavatelem. Jakákoliv vágnost či obecnost znamená ponechání odpovědnosti na zákazníkovi.
1.10. Trh v ČR
Trh poskytovatelů je ve srovnání se zeměmi vyspělé Evropy relativně uzavřený a tedy rozsahem omezený. Dle [Voříšek] se zdá, že i přes vliv globalizace, uzavřenost a malost trhu zpožďuje vývoj v ČR. Jako hlavní příčiny určil:
specifický český jazyk pro relativně malé území - v současné době se myslím již situace mění a jazyková bariéra není tak limitující
legislativní překážky - i přes nedokonalé zákonodárství je možné vybudovat pevný vztah, kdy se partneři navzájem respektují a své pozice mají dostatečně smluvně zajištěny.
tržní nedůvěra - zde vidím klíčový problém rozvoje outsourcingových vztahů v ČR, viz níže
platební neschopnost
Naproti tomu [PVT] vidí jako hlavní překážku rychlejšího rozvoje outsourcingu tzv. "zakopané informatiky" v podnicích, v jejichž zájmu je udržování současného (byť neefektivního) stavu, ve kterém jejich existence není ničím ohrožena. To je myslím trochu krátkozraké, neboť u poskytovatele je mnohem větší šance na další profesní růst. Obavy z propuštění (alespoň u kvalitních zaměstnanců) jsou zbytečné, protože jejich zkušenosti s dosavadním IS zadavatele jsou pro poskytovatele nesmírně cenné.
Žádné komentáře:
Okomentovat