1.2. Historie outsourcingu
Historie outsourcingu začíná již dělbou práce, ovšem podniky se jím začínají zabývat tematizovaně někdy v šedesátých letech tohoto století. Většina pramenů (dle [Voříšek]) však za zlom v rozšíření outsourcingu a za začátek jeho masového užití (alespoň v USA) označuje outsourcing IS firmou Kodak.
V roce 1989 Eastman Kodak vyděsil obchodní komunitu oznámením vytěsnění velké části informačního systému třem externím organizacím: IBM, Digital Equipment Corporation a Business Land. Kontrakt s IBM dosáhl 500 milionů USD a dosud je jedním z největších. Důvodem bylo především zaměření na strategické priority [Voříšek].
Při zkoumání vzniku poskytovatelů narazíme na zajímavý fenomén. Velcí poskytovatelé služeb v nějaké funkční oblasti jsou často podniky, jejichž původní zaměření je jiné, ale ve kterých jistá funkční oblast dosáhla vysoké úrovně, že se rozhodly poskytovat ji jako službu. Například u Amerian Airlines jejich rezervační systém letenek nebo odtržení firmy EDS od General Motors či Debis od Mercedesu. Organizační jednotka se osamostatní a poskytuje služby plynoucí z dané oblasti svému mateřskému podniku i dalším zákazníkům.
Principem poskytovatele je, že poskytuje služby na světové úrovni, ovšem dostupné podnikům za rozumnou cenu a v rozumném čase.
Žádné komentáře:
Okomentovat