Růst prostřednictvím spolupráce
došlo k návratu k původnímu duchu spolupráce a kreativity, ke sdílení společných hodnot
další vývoj vede ke krizi psychologického nasycení, kdy týmová práce sama již nedostačuje
to může vést k podvojné organizaci kombinující odlišné přístupy pro rutinní procesy a pro situace reagující na nové příležitosti na trhu
Účel podniku stojí na vizích, kterými manažeři vyjadřují cíle podniku.
Z cílů se formulují strategické záměry a ty jsou promítnuty do cílů. Operativním vyjádřením cílů jsou plány.
Efektivně formulované poslání musí vyjadřovat:
tržní orientaci (vymezení segmentu trhu a cílové skupiny)
realizovatelnost (podnik se nesmí dostat z hranice produkčních možností)
motivaci (lidí, že kroky jsou vedeny v duchu zvyšování blahobytu podniku)
specifikaci (hodnotového systému podniku a vztahu k zákazníkovi)
Strategické řízení
Rozvoj strategického řízení započal po 2. světové válce jako reakce na změnu následujících faktorů:
Faktor Původní stav Nový stav
míra změn pomalá rychlá
typ změn kontinuální diskontinuální
trh lokální mezinárodní
výroba specializovaná diverzifikovaná
organiz. struktura funkcionální divizionální
velikost podniku malý velký
V 60. a 70. letech prodělalo strategické plánování další vývoj, který vyústil v posloupnost kroků (Thompsonův a Stricklandův model):
1. vymezení předmětu podnikání – poslání
2. stanovení cílů
3. hodnocení a volba strategie
4. zavádění a realizace strategie
5. zhodnocení výsledků, případně návrat ke krokům 1-4
Tento model skýtá nebezpečí, že proces je prováděn jen s formálními pravidly bez vlivu vlastní kreativity.
Logický inkrementalismus
model řízení založen na znalosti prostředí všech manažerů na všech úrovních řízení, zpětné vazby po implementaci dílčích změn a možnost znovu definovat problém a jeho řešení
Modely Galbraith – Nathanson, Miller – Friesen
modely řízení založeny na faktu, že podnik prochází cyklickými fázemi: růst, dospělost a pokles. To jak zvládne dospělost a případně pokles závisí mj. na schopnosti růst z vnitřních zdrojů, na akvizici, na diverzifikaci do příbuzných činností nebo např. na mezinárodní expanzi.
Žádné komentáře:
Okomentovat