1.3. Jak informační společnost ovlivňuje podnik
standardní produkty rozšířené o informační služby (konzultace, projekty); podíl informačních služeb se zvyšuje
zvyšující se důraz na kvalitu výrobků i služeb
aplikace v prostředí internetu (a intra- a extra-) silně ovlivňují chování podniku svými novými příležitostmi, ale i nároky na řízení podniku;
nalezení nových informačních , propagačních, prodejních a distribučních kanálů – tj. rozvoj e-businessu
nové kanály snadnost, lacinost a rychlost oslovení nových zákazníků ale růst konkurence zvyšující se rychlost reagování podniku na situaci na trhu dynamická změna produktů a struktury firem
pružnost dosahována také pomocí outsourcingu podpůrných činností
zefektivnění dodav – odběr. vztahů (např. využitím extranetu) vede k vytěsnění zbytečných mezičlánků mezi výrobcem a odběratelem, vede ke sdílení znalostí v řetězu a k novému vztahu k zákazníkovi
nové formy řízení podniku
dramaticky rostou nároky na pracovní sílu
o celoživotní vzdělávání, stěhování za prací
o nový prvek v organizaci práce - teleworking (práce na dálku bez nutnosti cestovat do práce, snížení nákladů, zvýšení potřeby kontroly a způsobu zadávání práce, vznik virtuálních společností)
o potřeba vysoké specializace, ale také ochota se rychle přizpůsobit podmínkám trhu práce a rychle se naučit nové věci. K velké specializaci tak přibyla i jistá míra univerzálnosti
o se vším souvisí nový životní styl
1.4. Společnost, rodina
rodina zůstává základem společnosti, kladeny vyšší nároky na výchovu a vzdělávání.
podstatné je, aby všichni měli rovný přístup k informacím, aby se svět nedělil na informačně vzdělané a nevzdělané. S informacemi souvisí možnost získat lepší práci a bohatnout.
vyšší nároky na pedagogy a vzdělávací systém (ne memorování, ale schopnost analýzy dat)
Žádné komentáře:
Okomentovat