1.5. Aspekty o rozhodnutí podniku o vytěsnění funkční oblasti:
1. standardizace částí a aspektů IS-IT, které se stávají konkurenčně nedůležité
2. z důvodu rychlého vývoje HW je snadnější udržet úroveň pro poskytovatele
3. lidské zdroje – vyšší nároky na kvalifikaci
4. rozhodování o IS-IT je přesunuto na poskytovatele, zamezí nekoncepčním a nesmyslným požadavkům podniku
5. provoz outsourcingu způsobem systémové integrace zajišťuje integritu
6. outsourcing provozu řeší neochotu investovat do IS-IT
1.6. Přínosy outsourcingu pro zákazníka
• možnost využívat IS/IT na vyšší úrovni
• vyspělé IS/IT mohou současně napomáhat při restrukturalizaci podnikových procesů
• zaměstnanci a manažeři se mohou soustředit na core business
• uvolnění podnikových zdrojů (finančních, personálních ad.) a možnost jejich investování do jiných aktivit
• získání strategického partnera
• snížení investičních nákladů
• snížení provozních nákladů
• snížení rizika mimořádných výdajů způsobených výpadky a haváriemi IS/IT, které jsou smluvně ošetřeny formou vysokých penále
• snížení výdajů na vlastní IT personál
• získání lepší kontroly nad výdaji do IS/IT
• získání finančních prostředků případným prodejem aktiv IS/IT poskytovateli
O outsourcingu IS/IT se často hovoří v souvislosti s reengineeringem podnikových procesů, protože první otázkou reengineeringu není otázka zlevnění či zrychlení procesu, ale možnost jeho zrušení a otázka „proč se co vůbec dělá a pro koho“.. Odpovědi pak často vedou k outsourcingu neklíčových procesů nebo těch, na které nejsou kvalitní vlastní zdroje.
1.7. Výdaje na outsourcing
Během outsourcingového vztahu vystupují na straně zákazníka 2 druhy výdajů:
• kooperační (transakční) náklady plynoucí z nutnosti řízení vztahů s poskytovatelem (uzavření smlouvy, kontrola dodávaných služeb, komunikace s poskytovatelem, řešení sporů)
• platby za služby, mohou být buď paušální nebo závislé na objemech zpracovaných dat (počet transakci atd.)
1.8. Rizika / bariéry outsourcingu
• závislost na poskytovateli a rizika spojená s ukončením vztahu, zaostání za světovým vývojem v IS/IT
• únik citlivých informací mimo podnik
• určitá nevratnost strategického rozhodnutí (zdroje prodané poskytovateli se velmi obtížně získávají zpět)
• nižší flexibilita, protože každá změna vyžaduje spolupráci s dalším subjektem (poskytovatelem)
• nutnost řízení vztahů s poskytovatelem a s tím spojené značné výdaje, možnost vzniku sporů
• obtížná kvantifikovatelnost přínosů v tom smyslu, že neexistuje srovnání se situací, kdy je IS/IT zajišťován vlastními zdroji
1.9. Varianty outsourcingu
z hlediska rozsahu se rozlišuje:
• outsourcing jen dílčích aplikací (např. účetnictví) nebo externí zabezpečení celého IS
• pouze správa a provoz některých IT (např. provoz a údržba počítačů) nebo komplexní péče (včetně vlastnictví) o IT
• některé etapy životního cyklu IS/IT (např. vývoj, provoz a údržba) nebo zajištění celého životního cyklu
z hlediska vlastnických vztahů k aktivům IS/IT:
• poskytovatel má prostory a zařízení od zákazníka v pronájmu a ten u něj spravuje
• prostory a technické vybavení jsou prodány poskytovateli
• poskytovatel má vlastní vše, co je potřebné k provozu IS/IT.
z hlediska organizačního:
• Vnitřní outsourcing, kdy poskytovatel je součástí organizační struktury zákazníka, např. formou samostatné divize. Jedná se jen o vyšší organizační formu dřívějšího „výpočetního střediska“ se statutem hospodářského střediska
• Závislý outsourcing, kdy má zákazník kapitálovou účast ve společnosti poskytovatele (obyčejně majoritu), která je samostatným právním subjektem, např. dceřinná společnost
• Nezávislý outsourcing, kdy se jedná o spolupráci dvou skutečně nezávislých partnerů
Žádné komentáře:
Okomentovat