EDI a elektronický obchod
Vývoj v EDI, standardy EDI, projekční postupy, vliv možností elektronického obchodu na řízení firmy, kritické faktory úspěšnosti projektů EDI a elektronického obchodu.
1.1. Definice
EDI je způsob výměny strukturovaných dat na základě dohodnutých standardů mezi jednotlivými subjekty a to elektronickou cestou.
• původ EDI v 60. letech v USA
• největší rozšíření v USA a Velké Británii
• V USA se standardizací zabývá ANSI – standard ANSI X.12. Dalším subjektem byla UN/TDI. Společně se podílely na vzniku UN EDIFACT (ISO 9735).
• je definováno více než 180 standardizovaných typů dokumentů
• každý dokument má ID tvořené 3 číslicemi
• standard pro použití EDI přes Internet - EDINT
1.2. Hlavní přínosy EDI
• podstatné zrychlení logistických toků (obchodní cyklus – až 50%, finanční transakce), ve spojení s dalšími technologiemi ještě výraznější
• vytvoření pevných vazeb mezi partnery
• předpoklady pro uplatnění moderních metod řízení (JIT)
• snížení nákladů na administrativu
• snížení chybovosti obchodních dokumentů
1.3. Princip EDI
X.400 – standard pro elektronické zprávy vyvinutý CCITT pro komunikaci v různých (nekompatibilních) sítích.
X.435 – standard rozšiřující X.400 pro požadavky EDI (lepší využití X.400 pro EDI). Jedná se o specifikaci pro tělo EDI zprávy připojené ke zprávě X.400.
X.500 – adresářová služba obsahující adresy a charakteristiky jednotlivých subjektů sítě
Žádné komentáře:
Okomentovat