1.2. Komponenty BI
Spadají sem tyto aplikace a technologie:
manažerské aplikace (EIS – Executive Information Systems) – často postavené na MOLAP. 1. vývojová etapa od pol. 70. let – firma Lockheed (speciální aplikace pro šéfy), u nás cca od 1993
datové sklady (DW – Data WareHouse) – MOLAP byl omezený v rozsahu – velká režie (indexy apod.), nutnost jít na nižší úroveň detailu -> DW – nejsou tak rychlé, ale jsou podrobnější, využívají ROLAP (relační OLAP) – simulace multidimenzionality. Ovšem vznikl problém implementace – dlouhá doba, cena, integrace dat, sjednocení číselníků. Často se musí nejprve produkční DB vyčistit (bývají v hrozném stavu :o) – podrobněji níže
datová tržiště (DM – Data Mart) – malý DW např. pro výrobu, finance apod. technologicky řešeno tak, aby je bylo možné později integrovat do DW. Bývají přehlednější, pružnější a koexistují vedle DW
dolování dat (DMi – Data Mining) – velký analytický aparát, jedná se převážně o statistiku, sledování závislostí mezi daty, hledání vzorců, definování společných segmentů, tvorba časových řad apod. Učí se na IZI.
inteligentní reporting – nad předchozími aplikacemi
Při práci se s kostkou otáčí a mění se dimenze, práce s časem (v transakčních systémech jsou jen aktuální údaje, v DW je celá historie). Jsou to aplikace Read-Only.
1.3. Strategické otázky k řešení BI (z pohledu zákazníka)
Proč budovat DW?
potřeba analytických aplikací – neexistují či jsou neuspokojivé (jen 10% manažerů si to uvědomí)
má to soused a my ne – mnohem častější důvod, zejména v podmínkách ČR
má to strategický partner – rovněž časté
Kdy to budovat?
když je v podniku vhodná doba – je politická vůle a ochota mít DW, jsou dostatečné fin. zdroje, existuje dostačující OLTP!, jsou alespoň částečně definované požadavky
Požadavky na DW
komplexnost
rychlost – nezávisle na objemu dat
DW není samospasitelný
komunikace nad několika primárními systémy, které normálně spolu nekomunikují – integrační efekt
příležitost pro čištění dat
DMi – vyšší princip než DW
automatické prohledání dat
deskripce dat
vyhledávání závislostí
predikce (např. Market Basket Analysis – Nákupní koš – co lidé nakupují nejčastěji spolu, dát to vedle sebe. V sobotu večer se nejvíce prodávají dětské pleny a pivo)
clustering – vyhledávání podobností, lidi, kteří se chovají stejně, segmentace do skupin
Žádné komentáře:
Okomentovat