1.3. Hodnocení informačních a komunikačních systémů (ICS) v českých IT a konzultačních firmách
tento příspěvek dokumentuje české IT firmy z vnitřního pohledu na jejich IS
jsou zahrnuty i konzultační firmy, které se významnou měrou podílejí na trhu implementace a zavádění IS
Shrnutí
většina firem má svůj ICS horší, než implementuje u zákazníků
jen malá většina by se mohla ICT chlubit – jsou to ale právě ti, co prosperují
velké nadnárodní firmy mají přístup k nejnovějším technologiím – zde al problém, zda vše využívají
samotná existence KM a BI nezaručuje požadovaný efekt – systémy musí být doprovázeny firemní kulturou a motivací tak, aby alespoň někteří pracovníci byli ochotni sdílet vědomosti a stavět firemní zájmy nad svoje osobní
většina firem nabízejících nové technologie (CRM, OLAP,…) je sama vůbec nevyužívá
podle odhadů Gartner Group vydávají firmy ve vyspělém světě 2-5% obratu na IT. Konzultační a IT firmy se blíží horní hranici. U nás je to asi 3-4% z obratu(tj. přibližujeme se světu, IDC)
ICS je pro firmu konkurenční výhodou (platí pro všechny firmy), stejně obecně platí, že synergického efektu lze dosáhnout pouze v optimální proporci dobře připravení lidé – firemní kultura na dostatečné úrovni – styl řízení orientován na výsledky – kvalitní ICS
pro poradenskou a informatickou firmu je vždy dilema, zda alokovat lidské zdroje na konzultace u zákazníka nebo na rozvoj vlastních interních systémů
pokud firma prodává nějaký SW balík, má ho zpravidla také sama implementována (to nezn. že jej plně využívá), ale výsledky nejsou vždy dobré, neboťˇ
o neinvestuje do něj tolik, co radí zákazníkům (a je to třeba)
o záměry vyvinout vlastní řešení končí na půl cesty
o neexistence branžového řešení pro poradenské a IT firmy
Návrh optimálního ICS informatických a poradenských firem
1. Vlastnosti
maximální úspora rutinní práce
využití controllingu při sestavování a kontrole rozpočtů
maximálně možná elektronizace dat
podpora analýz a rozhodování
rychlé řešení nečekaných změn
přímá podpora procesů
sledování aktuálního stavu procesů
podpora workflow, Dokument Management
podpora tréninku lidí
poskytování informací o firmě, školeních apod.
integrace dat se zákazníky, které podporují společný business
integrace dat s partnery a dodavateli
podpora s těmi veřejnými zdroji, které jsou pro firmu využitelné
podpora webovského pracovního stylu
data přístupná všude a v reálném čase
komplexnost aplikací
pořizování dat na místě jejich vzniku
příjemné a jednoduché ovládání
Žádné komentáře:
Okomentovat