Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Proces outsourcingu

1.3. Proces outsourcingu
Realizován prostřednictvím projektu, projekt závislý na funkční oblasti, na typu smluvního, vlastnického vztahu poskytovatel-zadavatel (velmi specifický). Vhodné, aby podnik s pomocí konzultační firmy vypracoval metodiku a projekt outsourcingu.
Fáze:
 Strategická analýza funkční oblasti: součást globální podnikové strategie, úkolem je jasná definice hl. předmětu činnosti podniku. Základem je porozumět základním schopnostem podniku, konkurence a kooperantů. Výstupem je definice základních a podpůrných oblastí podniku, vhodné definovat CSF outsourcingu.
 Určení funkčních oblastí, které budou vytěsněny: kritérium vytěsnění funkční oblasti je strategicko-kompetitivní hledisko (činnosti s podnikem a dopravní infrastrukturou – pro podnik je kritická infrastruktura, nevede ho to ovšem k její výstavbě), rozhodování o oblasti k vytěsnění probíhá za rizika, analýza rizika a nákladů a přínosů je kritickou otázkou.
 nutno sledovat, zda-li vytěsnit oblast celou nebo její část,
 rovněž se určí stupeň kontraktu mezi poskytovatelem a podnikem:
• a, krátkodobý kontrakt: definovat úkoly pro dobu
• b, dlouhodobý kontrakt: 5-10 let
• c, joint ventures
 Definice rozhraní podnik-poskytovatel a definice požadavků na poskytovatele: konkretizují se požadované služby a určuje se návaznost podnikových procesů na tyto externě zajišťované činnosti. Je nutné určit vzájemné vztahy v přesných termínech, tak aby byly co nejlépe měřitelné, je
• nutno určit: produkty, služby, sdílené informace, sdílenou technologii, ceny, metriky, zodpovědnosti
• nutno určit požadavky podniku na poskytovatele (velikost, kvalifikace, důkaz o vlastnictví zdrojů pro realizaci)
 Výběr poskytovatele: varovné signály pro předcházení neúspěchu při výběru poskytovatele: finance, právo poskytovatele dominuje v kontraktu, neberou se v úvahu reference, pověst nebo existující vztahy poskytovatele, krátkodobé výhody dominují před rozhodujícími faktory
 Transformace funkčních oblastí : situace specifická dle situace a oblastí, nutná včasná a úplná informovanost všech pracovníků, které může outsourcing zasáhnout, aktiva funkčních oblastí jsou odprodána poskytovateli outsourcingových služeb, rovněž i převzetí zaměstnanců
 Řízení vztahu zadavatel-poskytovatel: nutno neustále hodnotit a sledovat tento vztah, kontrakt a dopl. smlouvy musí být věcné i bytelné a přesné, musí být zpracován kontrakt odborníkem, protože jde o velmi náročnou a časově nevratnou záležitost.

1.4. Specifika outsourcingu v IS/IT
Z hlediska outsourcingu můžeme vidět oblast IS/IT několika způsoby:
 Outsourcing jakékoliv funkční oblasti se dotýká IS/IT, ovlivňuje integraci procesů, dat, funkcí, nutno řešit IS poskytovatele s IS podniku
 Outsourcing oblastí IS-IT:
o vývoj IS-IT: dodávka IS a IT
o provoz IS-IT: dodávky služeb, zajištění funkcionality oblasti
- vhodné důsledně odlišit a oddělit vývoj a provoz IS-IT

Žádné komentáře:

Okomentovat