Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Nástroje řízení kvality

Nástroje řízení kvality
jsou:
- Ceny kvality
- týmová práce
- srovnávací standardy
- plánovací nástroje kvality např. QFD (Duality Function Deployment), a další
V současnosti je ve světě ohlášena ve světě řada cen a soutěží. Jejich podstatou není ani tak samotné získání, jako nastavení obecného povědomí o nutnosti zvyšování kvality. Samotné úsilí o získání ceny zvyšuje úsilí o správné nastavení procesů. Samotná kritéria příslušné ceny jsou inspirací pro podnikové vedení, co lze všechno vylepšit.

Následuje popis některých cen:
1. Demingova cena
Je soustředěna na zlepšování statistických výsledků kontrol kvality a byla úspěšně implementována řadou japonských firem. Soustřeďuje se na tyto oblasti:
- politika korporace
- organizace a administrativa
- vzdělání a školení
- implementace v jednotlivých odděleních
- rozvíjení programu TQC

2. Evropská cena kvality
Je udělována EFQM (European Foundation for Quality Management) a byla inspirována cenou M. Baldrige. Ohlášena byla v roce 1988 a je populární v západní Evropě.
Podnik se hodnotí v následujících kritériích:
- vůdcovství
- podniková strategie
- vedení pracovních týmů
- zdroje
- procesy
- spokojenost zákazníka
- spokojenost zaměstnanců
- vliv podniku na společnost
- výsledky podnikání

3. Cena Malcova Baldrige
Cena MBNQA (M.B. National Quality Award) je založena na hodnocení kvality výrobků a služeb. Založena v Americe, kde ji místním firmám uděluje Národní institut technologických standardů (NIST). V ČR se kritérii MBNQA a Evropské ceny za jakost řídí Česká společnost pro jakost a Sdružení pro cenu ČR za jakost.
Při hodnocení se vychází ze 7 kategorií:
1. vůdcovství
2. strategické plánování
3. zaměření na trh, zákazníky a jejich spokojenost
4. informace a analýza
5. rozvoj a řízení lidských zdrojů
6. řízení kvality procesů
7. výsledky podnikání

Kategorie se dají přirovnat ke kategoriím ISO9001.
Každá kategorie (v NBNQA) je provázena sérií dotazů a podle míry naplnění dotazu se ji přiřadí určitý počet bodů (celkově jich je 1000). Jde o dost subjektivní hodnocení.
Jde o vysoce diagnostickou metodu, jejíž naplňování jasně ukáže bariéry v podniku a vtáhne do problémů řízení i zaměstnance. Tak se vytváří podpora zdola nahoru záměrům vedení.
Podrobně je vysvětlena v [1] na str. 55-69.
Tuto metodu má rád doc. Dohnal, který ji sám aplikoval za svého řízení české pobočky IBM v 90. letech

Žádné komentáře:

Okomentovat