Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Globální informační infrastruktura

1.2. Globální informační infrastruktura (GII)
Všechny vyspělé státy (EU, USA, G7, OECD) si uvědomují probíhající informační revoluci a její potenciál. Podporují proto budování rozsáhlých mezinárodních informačních infrastruktur.
GII jsou (dle definice OECD) komunikace provozované na celosvětové síti rychlých komunikačních kanálů, HW, SW a lidí. Cílem je umožnit nové služby a strategické aktivity založené na využívání všech typů informací. GII má dostatečnou kapacitu pro přenos multimediálních aplikací, hlasu, obrazu a dat. Klíčovou podmínkou jsou liberalizované telekomunikační trhy.
Nové informační situaci se postupně přizpůsobují všechny dimenze života – politické, ekonomické, sociální a kulturní a vytváří se tak základy pro globální informační společnost (GIS)


Internet
 nejznámější představitel GII, celosvětová globální síť propojující navzájem mnoho sítí
 nové technologie, nové platformy vývoje a provozování aplikací (TCP/IP, http)
 levný zdroj informací
 původně pro vojenské a výzkumné účely – cílem bylo zajistit chod sítě i při výpadku některých uzlů

Intranet
 podniková síť postavená na internetových technologiích
 je zabezpečena od vnějšího internetu a slouží k provozování interních podnikových aplikací

Extranet
 propojení intranetů mezi více podniky;
 prakticky jde o to, že jeden podnik vidí některé informace druhého podniku
 zefektivnění dodavatelsko – odběratelských vztahů využitím intranetových (=internetových) technologií

WWW
 systém pro snadné uložení, prezentaci a vyhledávání informací
 každý dokument má svojí URL, která slouží k identifikaci
 HTML – jazyk pro tvorbu www stránek
 přenos pomocí http nebo FTP

E-business
 zahrnuje produkci, reklamu, prodej a distribuci produktů prostřednictvím telekomunikačních sítí, součástí jsou jakékoliv finanční transakce realizované pomocí internetu, faxu, EDI nebo internetu;
 diskutované otázky o e-businessu (dle OECD): ochrana soukromých dat, etika marketingu a inzerce na internetu, kryptografie a důvěra v e-podnikání, právní platnost digitálního podpisu, celní tarify, daně, ochrana autorských práv, konkurence v oblasti telekomunikací
 státní administrativa se tomuto trendu přizpůsobuje jen velmi pomalu

Žádné komentáře:

Okomentovat