- Nákladově orientovaná metoda → stanovení určité míry zisku a ta se přičte k nákladům na výrobu. Výhody – jasná pravidla pro stanovení ceny, dosahování určitého zisku z každého výrobku, možnost získání konkurenční převahy (snížení nákladů, zachování rozpětí zisku, snížení ceny). Nevýhody – neodráží reálnou situaci na trhu obtížnost odhadu objemu prodeje.
Fixní náklady – v průběhu výroby se nemění
Variabilní náklady – mohou se měnit
Progresivní – rostoucích rychleji než objem výroby (reklama)
Degresivních – rostou pomaleji (energie)
Indiferentní – bez závislosti na výrobě (škoda a manko)
- Metoda orientovaná na konkurenci → sledují se ceny konkurence a podle toho se stanovují. Používá se v případě snahy udržení svého tržního podílu. Musí se vyhodnotit do jaké míry je výrobek podoben konkurenčnímu výrobku. Výhodou – jednoduchost, pohled zákazníka na výrobek ve vztahu ke konkurenci (citlivost zákazníka na pohyb ceny). Nevýhodou – nepřihlíží ke skutečným nákladům na výrobu, může vést k cenové válce.
Žádné komentáře:
Okomentovat