- Kdy je třeba získat informace o příčinách chování spotřebitele, o jeho postojích
- Založeny na psychologických principech (tzv. psychologický výzkum)
- Využití náročných psychologických postupů – provádí specialisté
Individuální hloubkový rozhovor
- Zcela volný rozhovor uskutečňovaný na základě exploračního schématu (metoda dotazování) trvající zpravidla déle než 1 hodinu
- Rozhodující vliv má osoba provádějící interview (psychologická průprava, praktické zkušenosti, umět naslouchat)
Skupinový rozhovor
- Řízený rozhovor se skupinou vhodně vybraných osob (konfrontace odpovědí, formulace odpovědí)
- Ne velké skupiny (5-12 osob), náhodně setkané osoby, jiné zájmy
- Důležitá role moderátora (vyškolený psycholog, vytvoření obrazu jednotlivce i skupiny)
- Hlavní využití → objasnění postojů a způsobů chování, reakce na nové výrobky a nové oslovování zákazníků
Projektivní techniky
- Nepřímé získávání údajů o názorech a pocitech respondenta
- V případě kdy respondent není schopen významně reagovat na přímé otázky
- Projektivní techniky → test slovní asociace, test dokončování vět, test interpretace obrázků, fyziognomické postupy, test barev, test tvarů, hraní rolí, seznam nakoupeného zboží
Omezení použití kvalitativních metod
- Malý počet respondentů = nedají se zobecnit jako platné pro celý základní soubor
- Výsledky víceznačné, závisí na analytikovi
Žádné komentáře:
Okomentovat