a) oportunitní náklady je hodnota, která musí být obětována, když zdroje (práce, kapitál) nejsou použity na nejlepší možnou alternativu. Nazýváme je též náklady ušlých příležitostí. Rozhodneme-li se např., že místo výrobku A budeme vyrábět výrobek B, potom relevantní náklady výrobku B budou zahrnovat i obětovaný zisk výrobku A.
- jsou náklady, které znamenají ušlý efekt z nejlepší konkurenční varianty. Oportunitní náklady nebudou v budoucnu reálně vynaloženy, jsou to vlastně fiktivní náklady, které kvantifikují ekonomické důsledky rozhodnutí.
- oportunitní náklady nebudou v budoucnu reálně vynaloženy – jsou to vlastně fiktivní náklady, které kvantifikují ekonomické důsledky rozhodnutí.
b) variabilní náklady
– proporcionální – mění se se změnami objemu výroby, průměrné na jednotku se nemění, např. jednicové mzdy, jednicový materiál, a to buď proporcionálně (rostou stejně rychle)
- podproporcionální (degresivní) – v úhrnu stoupají s růstem objemu, ale pomaleji než roste objem, průměrné se zvyšováním objemu klesají
- nadproporcionální (progresivní) – v úhrnu stoupají s růstem objemu, a to rychleji, než roste objem, průměrné stoupají při růstu objemu
Žádné komentáře:
Okomentovat