Neformální:
- různé formy sdělení vycházejí z náhodných osobních kontaktů
Vnější komunikační systémy:
- uskutečňují se prostřednictvím komunikace: poštovní, telekomunikační, rozhlasové, televizní…
NEDOSTATKY V KOMUNIKACI
- komunikační problémy
Typické nedostatky v komunikaci:
- vedoucí pracovníci příliš „filtrují“ informace, takže podřízení pracovníci dostávají málo informací od podnikového vedení o cílech, přijatých plánech, záměrech a situacích v podniku
- nedostatečně funguje tzn. Horizontální komunikace, tj. informační vztahy mezi útvary na stejné úrovni řízení (např. mezi marketingem a technickým rozvojem, výrobou, ekonomikou)
- není dán dostatečný prostor pro komunikaci „zdola“, tzn. pro podměty a návrhy, které přicházejí od podřízených
Pravidla:
1, Při zadávání instrukcí buďte rozhodní, pokyny zadávejte přímo, při vyžadování úkolů buďte důslední
2, Podporujte otevřenou komunikaci - zdroj zpětné vazby, kolektivního rozumu, buďte přístupní i ke stížnostem a problémům
3, Ve vztahu k podřízeným dbejte na jejich informovanost
4, Odstraňte z pracoviště strach a nejistoty
5, Respektujte názor partnera, neříkejte přímo, že nemá pravdu, na nedostatky upozorňujte přímo
6, Jednejte přátelsky, nechte hovořit více svého partnera , projevte sympatie k jeho názorům, k nesouhlasu směřujte otázkami
7, Povzbuzujte každé zlepšení
Žádné komentáře:
Okomentovat