1. VÝKONNOST FIRMY A ZPŮSOBY JEJÍHO HODNOCENÍ
1.1 Výkonnost firmy
Současné podnikatelské aktivity v podmínkách
- globalizace trhu
- nestabilním podnikatelském prostředí
Situace nás nutí k hledání nových strategických rozvojových záměrů:
- restrukturalizace
- revitalizace
- strategické aliance
- reengineeringové programy
Management podniku pod tlakem majitelů řeší jak nastavit kriteria úspěšnosti tak, aby bylo možné dosáhnout požadovaných cílových výsledků – přínosů pro majitele – zvýšení tržní hodnoty firmy.
Je zřejmé, že to budou parametry výkonnosti (dříve známe vyhodnocování hospodářských výsledků).
Měření výkonnosti – schopnosti firmy optimálně zhodnotit vložené prostředky.
Již v této definici lze vidět určitý problém – co jsou to vožené prostředky – investice.
Tušíme, že vedle finančních zdrojů máme k dispozici i další – lidské, informační, které musíme do hry o optimální výkonnost také zapojit.
Úkol pro management v současném strategickém řízení firmy je použít parametry výkonnosti také pro řízení rozvojového projektu.
Subjekty, které požadují hodnocení výkonnosti:
- management podniku (kontrola plnění plánovaných veličin)
- vlastníci podniku (výsledky, které ukazují na jejich výnosy)
- banky (údaje k poskytování financování podniku)
- finanční úřad (výsledky auditu k daňovým povinnostem podniku
- investiční společnosti (zájem o finanční a kapitálové operace v souvislosti s podnikem)
- regionální správní orgány (přínos podniku pro region)
Přístupy k hodnocení podniku:
-výsledky se srovnávají:
- standardy (obecné normy, specifické požadavky jednotlivých projektů, plány)
- časové srovnání
- konkurenční hodnocení (benchmarking)
Žádné komentáře:
Okomentovat