Použití strategické mapy
Strategická mapa dokumentuje, jak hodnota pro akcionáře vzniká využitím
- hmotného majetku
- nehmotného majetku (pozor, jiný než NHM - majetek v učení se, potencionál)
Strategická mapa BSC ukazuje, jak strategický plán využívá nehmotný majetek pro samotné zvýšení hodnoty podniku
- Finanční perspektiva – požadované výsledky (hmotné výstupy) – měřeno finančními ukazateli
- Zákaznická perspektiva – plánované výsledky mají přímé propojení s nehmotným majetkem v akci
Příklad: Požadavek na dosažení parametrů produktů - inovační kapacita
- Perspektiva interních procesů – spojitost se strategickými postupy, vize rozvoje
- Perspektiva učení se: popis nehmotného majetku
Zařazení strategické mapy do strategického plánu
- mise (proč existujeme)
- stávající hodnoty (důležité pro další rozvoj)
- vize (čím chceme být)
- strategie (náš plán postupu)
4.4 Strategie používané pro cíle jednotlivých perspektiv
a) Finanční perspektiva
V podstatě existují dvě strategie:
1. Strategie produktivity – krátkodobé cíle
- snížení přímých i nepřímých nákladů
- snižování nákladů eliminací chyb a zvýšení kvality
- snižovat stálá aktiva
- snižovat oběžná aktiva (prac. kapitál)
- optimalizovat investice do oprav stálých aktiv
2. Strategie růstu – dlouhodobé cíle
- zvýšit výnosy (nové produkty inovované - investice s dobrou návratností
produkty) (optimální objem, financování)
- náklady (pro nové i inovované produkty)
Do strategické mapy (vztah finančních cílů a ostatních perspektiv) musí být zajišťovány obě strategie simultánně:
- strategie produktivity
- strategie růstu zvyšování hodnoty firmy
Žádné komentáře:
Okomentovat