1.3.3 Performance Prism
5 stěn hranolu:
• uspokojení zájmových skupin (rozhodující stakeholders)
• strategie (jaké potřebujeme pro splnění požadavku zájmových skupin)
• procesy (jaké procesy v interním prostředí zavést pro naplnění strategií)
• schopnosti (jaké potřebujeme v jednotlivých částech personálu)
• příspěvek zájmových skupin (rozpracování plánu do vztahů organizace a zájmových skupin; vytvořené vztahy umožňují zvýšit parametry výkonu)
Pro každou stěnu hranolu se zpracovává soustava kriterií (strom kriterií), které následným měřením signalizují možnosti splnění jednotlivých úkolů.
Současné hodnocení komplexních metod měření výkonnosti:
- nejvíce se používají EFQM a BSC
1.3.4 Srovnání EFQM a BSC
Existují pokusy dokázat, že oba systémy jsou podobné:
Obr. Srovnání EFQM a BSC
Ve skutečnosti však jde o dvě různé koncepce:
- EFQM: - úplné hodnocení podnikových činností
- pravidelné sebehodnocení
- BSC: - nástroj řízení přes strategii postupu
- plán typu „jaké věci chceme dělat“
Propojení obou systémů je možné:
BSC → prosazení strategie postupu
EFQM → kontrola strategických cílů (kvalita)
Pro další výklad v oblasti komplexních metod měření výkonnosti budeme používat pouze BSC.
Žádné komentáře:
Okomentovat