Dobré výsledky provozních procesů umožňují
a) pro perspektivu zákaznickou nabídnout:
- konkurenční cenu
- požadovanou kvalitu
- dodací lhůtu
- výběr produktů i služeb
b) pro finanční perspektivu nabídnout
- optimální náklady
- max.využití aktiv (T/A, obraty zásob, pohledávek, návratnost investic – ČSH)
- růst objemu tržeb u stávajících i nových zákazníků
Z pohledu provozních procesů lze generovat i požadavky na interní zdroje (učení se, růst):
- znalosti a dovednosti (aplikace ABM, školení na techniky řízení kvality
- technologické vybavení (informační systém provozních procesů)
- kultura (prostředí) pro pozitivní změny (vývoj a změny provozních procesů, motivace pro hodnotové řízení – VBM, EVA apod.)
5.2.1.5 Nejpoužívanější metody zlepšování provozních procesů
a) ABM (Activity Based Management)
Výkonnost procesů se měří ve třech skupinách:
- náklady
- kvalita
- čas
Kvalita, čas – jednoduché měření
Rozhodující je měření nákladů (pro provozní procesy jsou to nepřímé náklady pro zajištění jednotlivých procesů)
Metoda ABC umožňuje jednotlivé procesy nákladově poměřit (platy, náklady na zaměstnance, zařízení a technika, materiálové subdodávky)
Výsledkem však nejsou tyto náklady, ale návrhy na snížení nákladů jednotlivých procesů.
b) TQM (Total Quality Management)
Zlepšení kvality všech procesů, které mají vliv na nadřazené cíle (zákaznické, finanční), v celých vazbách strategické mapy. Systém BSC (strategická mapa) je právě ideální pro tento proces kontroly ve všech oblastech (nákup materiálu, výroba, distribuce i servis. Důležité je, aby do parametrů měření kvality byly převzaty požadavky zákazníků.
Žádné komentáře:
Okomentovat