3, Musí existovat konkurence = proces, ve kterém se střetávají rozdílné zájmy různých subjektů trhu
DRUHY KONKURENCE
a, KONKURENCE NAPŘÍČ TRHEM
= konkurence mezi nabídkou a poptávkou
b, KONKURENCE NA STRANĚ POPTÁVKY
= MONOPSON = na trhu existuje jediný kupující a mnoho prodávajících
= OLIGOPSON = rozmezený počet kupujících
= POLYPSON = velký počet nezávislých kupujících
c, KONKURENCE NA STRANĚ NABÍDKY - TRH
- dokonalá konkurence (velký počet kupujících a prodávajících. Prodávající se snaží odlišit od svých konkurentů tím, diferencují nabídku)
- trh monopolní konkurence - velký počet kupujících a prodávajících - prodávající se snaží odlišit od svých konkurentů tím, že diferencují nabídku
- trh oligopolní konkurence (omezený počet prodávajících, kteří mají velkou ekonomickou sílu, mohou bránit vstupu dalších zájemců na trhu)
- je to tzv. nevýkonný trh
- trh čistého monopolu (jediný výrobce, absolutní moc nad spotřebitelem)
4, Na trhu musí existovat tzv. objekty trhu
- Trh spotřebního zboží
- Trh výrobního zboží
- Trh služeb
- Trh kapitálu
5, Musí existovat relativní volnost tvorby cen
6, Musí být regulován z právního a společenského pohledu tak, aby byly zajištěny celospolečenské zájmy
Žádné komentáře:
Okomentovat