SEGMENTACE TRHU
Podnik se musí rozhodnout:
1. Kterou potřebu bude uspokojovat (tzv. vybrat si trh)
2. Čí potřebu bude uspokojovat (tzv. vybrat si zákazníka)
Segmentace trhu
= hlubší poznávání zákazníků a jejich další třídění
= proces rozdělení zákazníků do specificky odlišitelných a obchodně zajímavých částí s výrazným kupním nebo spotřebním chováním
= umožní podniku dokonalejší definování trhu, lepší identifikace konkurence, rychlejší reakce na měnící se potřeby, lepší využití zdrojů firmy a efektivnější stanovení strategie
DRUHY SEGMENTACE (hlediska)
1. Geografická - vytváření tržních segmentů podle územního vymezení (regionální, světové trhy)
- samotné segmenty se dají velmi lehce popsat
- umožní přehled o rozdílech ve struktuře spotřeby podle jednotlivých lokalit
(národní a krajové zvyklosti, klimatické podmínky atd.)
2. Časová - tržní segmenty vyplývají z rozdílu spotřeby v čase
- kupní aktivita se mění během dne, i delších časových úseků
- př. Trh sezónní, trh vánoční
3. Věcná - tržní segmenty jsou tvořeny podle jednotlivých objektů trhu
- např. trh spotřebního zboží, trh práce, trh kapitálový…
4. Objemová - vychází z předpokladu, že když si určité množství zákazníků zakoupí určité množství produkce na určité části trhu, platí totéž o celém trhu
5. Demografická - trh je dělen pomocí demografických hledisek, např.: věk, stav, povolání, vzdělání, zájmy a koníčky, velikost bydliště, příslušnost k určité sociální skupině, výše příjmů, rodina, typ bydlení, pohlaví, atd.
6. Spotřebitelská segmentace
= vytvoření skupin zákazníků podle kupního a spotřebitelského chování
= kritéria: (psychologické charakteristiky) - konzervativnost ve spotřebě, obliba novinek, spořivost, požadavky na bezpečnost, postoj k propagaci, zdravý způsob života, samolibost a zdravost, úsilí předvádět své úspěchy
Žádné komentáře:
Okomentovat