FÁZE ZRALOSTI
- produkt je na trhu dobře znán a prodává se
- obvykle postačí tzv. udržovací kampaň (pravidelná intenzita)
- občas je nutné znovu zařadit nástroje podpory prodeje
FÁZE POKLESU
- naší snahou je co nejdéle udržet produkt ve fázi zralosti
- jakmile začíná klesat zisk: optimalizujeme složení výrobku
• Lákáme neustále zákazníky
• Omezujeme výrobkové řády a distribuční ztráty
• Snažíme se maximalizovat okamžitý zisk a produkt omladit
Výsledek:
a, Nové užití produktu
b, Nové odbytiště
c, Změna vnímání produktu
d, „Zlepšením“ produktu
e, „produkt vypadne z trhu“
PRODLUŽOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU VÝROBKU
- délka živ. Cyklu konkrétních výrobků se značně liší
- vždy musíme počítat z vnějšími aspekty trhu
- velká konkurence a zrychlující se trend technických změn zvyšují tzv. úmrtnost výrobků
- snahou všech producentů je prodloužit 3. fázi živ. cyklu (vrchol), která přináší největší zisky. Lze ji prodloužit v zásadě třemi způsoby:
1, MODIFIKACE VÝROBKU = změna výrobku, která učiní stávající produkt pro nové uživatele, popř. zajistí jeho častější užívání současnými zákazníky (př. Pivo sklo plech plast)
2, MODIFIKACE TRHU = smyslem je získat nové kupující:
- snaha zaměřit se na zákazníky, kteří výrobek dosud nepoužívali
- oslovení nových segmentů trhu
- získání zákazníků od konkurence
3, MODIFIKACE MARKETINGOVÝCH NÁSTROJŮ (cena, distribuce, propagace, produkt)
Žádné komentáře:
Okomentovat