Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

13) KVALITA SLUŽEB – ATRIBUTY (NOSITELÉ) KVALITY, VÝZNAM A ŘÍZENÍ

13) KVALITA SLUŽEB – ATRIBUTY (NOSITELÉ) KVALITY, VÝZNAM A ŘÍZENÍ
Mezi atributy kvality patří: značka, obal, doprovodné služby

ZNAČKA
Měla by mít snadný název na zapamatování, odlišuje výrobek od konkurenčních výrobků, pomáhá jeho identifikaci. Příslušná značka je i zárukou kvality. V dnešní době je většina výrobků prodávána pod určitou značkou. Značkou rozumíme identifikaci zboží určitého výrobce pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo jejich vzájemnou kombinací. Ochranná známka je součástí značky výrobku a je právně chráněna, nejčastěji je to slovo, emblém. Značka, její jméno a logo má velký význam pro úspěšnost výrobku. Značka musí mít odlišovací schopnost, nesmí být zaměnitelná, to zajišťuje její právní ochranu.

Obchodní známkou může být:
1) značka individuální (př. Thomson, Procter and Gamble), kdy pro každý výrobek je extra jiný název (př, každý prací prášek má jiný název), nevýhodou je, že každý výrobek musíme nechat mluvit sám za sebe.
2) Kmenová (souhrnná, rodinná) značka, kdy pod jednou značkou se skryje celý výrobkový sortiment, výhodou jsou nižší propagační náklady, nevýhodou je, že jeden výrobek se nevyvede a potom dalším poškodí pověst.
3) Značka výrobní – kdy je zboží prodáváno ve stejné značce jako vyrobeno
4) Značka obchodní (vlastní značka), kdy je prodáváno v jiné značce než vyrobeno (dle odběratele), zboží za průměrné ceny, kvality, jde o drogistické a potravinářské zboží (Mouka Spar, Juice Terno)
Výrobky generické značky (druhové), těmito značkami se označuje zboží nižší kvality, výrobce je anonymní, garanční lhůty neexistují.
Značka rychle identifikuje výrobek a sděluje zákazníkovi, jaká je jeho image, dále vede ke konzistenci v nákupních chování (tzn. zákazník, který je spokojen s jedním výrobkem, očekává stejné hodnoty od jiného výrobku téže značky), dále může být značka základem komunikace se zákazníkem z hlediska hlavního motivu reklamní kampaně (Nike)
Kladný postoj zákazníků ke značce a předem učiněné rozhodnutí o koupi zvyšuje její prodej a usnadňuje řízení a kontrolu pohybu zboží u distributorů.

Žádné komentáře:

Okomentovat