5. INTERNÍ PROCESY S VYUŽITÍM NEHMOTNÝCH ZDROJŮ – TVOŘÍ HODNOTU FIRMY
5.1 Procesní řízení
Vzniklo nezávisle na komplexním řízení výkonnosti (BSC).
Nutnost organizačních změn vyplynula z podstatných změn podnikatelského prostředí (80.-90.léta).
Působení 3 sil (3C) – zákazníci, konkurence, dynamické změny v ekonomice a obchodu.
Autoři např. Hammer, Champy – popsali reenginering procesů, včetně nutných změn v myšlení při řízení podnikání i organizaci podniku. Týmová práce, projektové řízení.
Procesní myšlení – týmová práce, integrace činností
Induktivní myšlení – odhalování problémů
Proces – propojené činnosti, které přetvářejí vstupy na požadované výstupy (hodnoty).
Mezi vstupy patří nejenom hmotné zdroje, ale i nehmotné (včetně znalostí a informací)
- aplikace v BSC – učení se
Hodnota (pro zákazníka a majitelé firmy)
- procesní řízení se zabývá pohledem na hodnotu pro zákazníka a ekonomickou přidanou hodnotou pro podnik
Mapa podnikových procesů
Integrované podnikové činnosti (aktivity), které koncentrují činnosti pro tým, které uceleně vytváří požadované dílčí hodnoty (cíle)
Proces: má popsatelný začátek a cíl
-příklad: - vývoj produktu
- technická příprava výroby včetně zajišťování materiálu
- obchodní činnosti od poptávky ke smlouvě a její realizaci
Dále uváděné interní procesy, které jsou organizovány na základě hmotných, ale i nehmotných zdrojů jsou v systému BSC postaveny na principech procesního řízení.
Při zachování induktivního postupu (hledání optimálního postupu pro řešení problému) je použit princip:
- určení úkolů (cílů) procesů
- určení úkolů (cílů) nehmotných zdrojů (někdy v lit. – potenciálů, jinak pers. „učení se“)
Takto budou řazeny kap. 5.2 a 5.3
Žádné komentáře:
Okomentovat