1.3.2 Balanced Scorecard
Základní koncept formulován R.Kaplanem (Harvard Business School) a D.Nortonem (Renaissance Solution) v článku z r.1992. Tato 1 část vznikla na základě jejich rozsáhlého výzkumu úrovně výkonnosti amerických firem (1990-1992). Zjištění, že pouhé finanční cíle a jejich měření nestačí k zpracování dokonalé vize a její implementaci.
Další část rozvoje BSC autoři zpracovali v obd. 1996-2000. Výsledky budou vysvětleny v dalších částech textu. Na BSC těchto autorů navázalo množství dalších pokračovatelů i autorů obdobných systémů.
Současný výzkum měření výkonnosti počítá s následujícím časovým vývojem:
- 1.generace: základní systém BSC (současnost)
- 2.generace: BSC s použitím strategických map (blízká budoucnost)
- 3.generace: navazující nové systémy, které budou určovat přímý vliv nehmotných aktiv (znalosti) na CF podniku
Princip BSC:
- podniky musí mít svoji vizi – cíle – strategie
- při implementaci rozvojového programu je třeba stanovit cíle a měřítka (finanční i nefinanční) pro splnění původní vize. Systém uplatnění těchto cílů a měřítek → princip BSC, včetně technologie jejich měření a řízení
- potom je možné navrhnout potřebné strategické akce
- koncepce autorů: BSC = Translation Strategy to Action
- původní návrh autorů – rozvržení cílů do 4 perspektiv (finanční, zákaznické, interní (procesní), učení se – růst (někdy také – potenciál))
Žádné komentáře:
Okomentovat