3.1.4 Perspektiva učení se (v novější literatuře se nazývá jako Interní potencionál)
Cíle zde určované pro lidský potenciál (interní kapacity) směřují k zvýšení jejich kvality tak, aby bylo možné dosáhnout cílů pro perspektivu interních procesů, zákaznických i finančních
Podle koncepce BSC lze cíle rozdělit do tří části:
a) Schopnosti manažerů
- je zřejmé, že současné interní procesy vyžadují zcela nové znalosti, schopnosti a kompetence pracovníků
- praktické cíle podle metodiky BSC jsou založeny na:
- spokojenosti zaměstnanců (naprosté ztotožnění s cíly podniku, iniciativa, aktivita, atd.)
- udržení zaměstnanců (důsledek dlouhodobých investic do pracovníků)
- produktivita zaměstnanců
Původně se měřila produktivitou (tržby, zisk na zaměstnance) . Nyní na základě úkolů pro metody měření výkonnosti moderními hodnotovými metodami (např. EVA – nejenom provozní hospodářský výsledek, ale i využití aktiv a parametry jejich financování.
Pro dosažení uvedených cílů jsou podle BSC potřebné tyto hybné síly:
- kompetence zaměstnanců (dovednosti, výcvik)
- technologická infrastruktura (technologie pro jednotlivé činnosti, softwarové vybavení, databáze, patenty, atd.)
- klima v interních kapacitách (organizační struktura, vztahy, pravomoci, systém týmové práce, morálka)
b) Informační systém
Pracovníci jednotlivých linií potřebují relevantní informace
- obchodní a technické složky – informace o zákaznících, o jejich potřebách, o přínosech jednotlivých zákazníků pro výsledky podniku
- technické složky – informace o produktech a technologiích konkurence
- pracovníci provozní – informace o statistice vlastních nedostatků při realizaci produktu, kvalitě, apod.
Žádné komentáře:
Okomentovat