7.1 Možnosti použití principů moderního managementu ve státní správě
Je zřejmé, že rozhodující výzva pro naznačený postup je použití principů komplexního řízení výkonnosti. Výsledky výzkumu totiž ukazují, že rozdíl v modelech řízení podnikatelských projektů a úkolů veřejného sektoru nejsou tak velké.
K tomu, aby přechod k řízení výkonnosti byl možný je třeba přijmout tyto hlavní úkoly:
- Respektovat pojem zájmová skupina jako zákazníka pro stanovování cílů – potřeby a očekávání lidí
- Na základě marketingu těchto potřeb zpracovávat strategické cíle (výstupy) projektů organizovaných ve státní správě
- Snažit se cíle měřit na základě určených měřítek → princip měření výkonnosti
- Při řízení projektů postupovat princip odpovědnosti za výsledky (nikoliv dnes běžným úřednickým způsobem denních operativních úkolů)
- Při organizaci projektů vytvořit nové prostředí – kulturu, která významně pomáhá zvýšení výkonnosti pracovníků …..
Hlavním organizátorem projektů veřejné správy je politický program vlády (hybné síly též občané)
Kritické faktory úspěchu projektů veřejné správy:
- klíčové zájmové skupiny
- správná identifikace strategických cílů
- řízení projektů systémem Top-down
- odpovědnost – princip řízení
- odměňovat za výkon (pracovníci řízení)
- řízení projektů přes výkonnost
Strategické cíle projektů veřejné správy:
Problém je, že v těchto projektech se obtížně určují dlouhodobé cíle, protože politické programy jsou většinou krátkodobější – dokonce zaměřené na jednoroční rozpočtování.
Protože je těžké stanovovat skutečné finanční cíle – většinou se cíl ztotožňuje se splněním vize.
Při práci se zájmovými skupinami nedat moc na názor jednotlivců. Lépe zapojit metody marketingu a benchmarkingu.
Celou metodologii vize – cíle – strategie je možno 100% převzít z podnikatelských projektů.
Řízení projektů veřejného sektoru přebírá z podnikatelských projektů i způsob řízení výkonnosti – BSC, EFQM, výkonnostní hranol, nejčastěji však BSC.
Žádné komentáře:
Okomentovat