DISTRIBUČNÍ KANÁLY
1, Distr. K. A : výrobce spotřebitel = prodej bez mezičlánků
= vhodný pro zemědělce a živnostníky (krejčí)
= patří sem také přímý prodej
2, Distr. K. B : výrobce maloobchod spotřebitel
= velmi rychlý
= výhodný a nezbytný u výrobků podléhající rychlé zkáze nebo u výrobků, které rychle ztrácejí na hodnotě (PC, sezónní zboží)
3, Distr. K. C : výrobce velkoobchod maloobchod spotřebitel
= vhodný pro výrobky stabilního charakteru, které jsou vyžadovány v kombinaci s jinými výrobky
4, Distr. K. D : výrobce agent velkoobchod maloobchod spotřebitel
= agent může být najat výrobcem nebo velkoobchodem
DISTRIBUČNÍ POLITIKA
Systémy distribuce :
1, INTENZIVNÍ výrobce hledá max. tržní rozšíření
výrobek je dán každému distributorovi, jevící o něj zájem
vhodné pro celostátně zavedeném výrobky s nízkou jednotkovou cenou a vysokou frekvencí nákupu (např. potraviny, denní tisk, benzin, hygiena...)
2, SELEKTIVNÍ
= výrobce vybírá pouze ty distributory, kteří podporují a zintenzivňují prodej
vhodné pro zboží dlouhodobé spotřeby a vyšší ceny (př. Elektronika, klenoty…)
nutnost zkušený prodavač
3, EXKLUZIVNÍ
výrobce vybere jednu nebo několik prodejen v dané oblasti a pověří je prodejem svých výrobků
vhodné pro vyjimečný výrobek, prestižní značky atd.
součástí smlouvy je ustanovení, že distributor nebude prodávat konkurenční výrobky (značk. prodejny)
Žádné komentáře:
Okomentovat