1.2.5. Útvar pro IS/IT jako hospodářské středisko
Existují názory, že z hlediska dosahování vyšší efektivnosti a zprůhlednění výdajů do IS/IT je vhodné provozovat IS/IT v rámci podniku jako hospodářské středisko. Uživatelé pak „nakupují“ služby a mají tak lepší přehled o ceně informací (resp. služeb s nimi spojených).
Důvody pro ekonomické osamostatnění útvaru pro IS/IT:
• přiřazení nákladů těm uživatelům, kteří mají zisk z využívání IS/IT
• lepší řízení využívání zdrojů IS/IT (samostatné útvar pro IS/IT musí sledovat své náklady a výnosy)
• překonání dojmu uživatelů pramenícího z neprůhlednosti nákladů na IS/IT, že jsou zbytečně vysoké
• vytvoření motivace pro diferenciaci cen určitých služeb (např. noční zpracování), případně pro inovaci IS/IT (zavést nový systém může být efektivnější než udržovat v chodu starý)
Problém vzniká při stanovení cen za služby. Mohou být kalkulovány buď nákladově nebo s přihlédnutím k tržním cenám. U nákladového způsobu je problém se společnými náklady (režie) a vytvářením malých zdrojů (zisk je dán jen úsporami nákladů útvaru pro IS/IT).
V praxi se u českých podniků příliš nepoužívá.
1.3. Co se očekává od IS/IT
Podstatné pro celkovou efektivnost IS/IT je, aby po dokončení implementace byl spokojený uživatel, a to na všech stupních řízení a ve všech oblastech užití IS/IT.
Některé studie ukazují, že manažeři již o přínosech IS/IT nepochybují. Navíc již striktně nepožadují jen kvantitativní (finanční) ukazatele, ale uvědomují si tvorbu intelektuálního kapitálu (který nelze přesně změřit). Zajímají se o to, jak může IS/IT podpořit růstové strategie podniku, vývoj nových produktů, snadněji získat a udržet zákazníka.
IS/IT nejen, že významnou měrou přispívá ke zvyšování efektivnosti a úspěšnosti, ale vytváří i podnikové jmění – zejména data. Čím déle se data zpracovávají, tím roste jejich informační hodnota (Data Mining, BI)
1.4. Klasifikace ukazatelů přínosů IS/IT
• finanční (měřené v peněžních jednotkách) a nefinanční (v jiných fyzikálních jednotkách)
• kvantitativní (měřitelné kardinální stupnicí) a kvalitativní (ordinální stupnicí)
• přímé (lze prokázat jednoznačný příčinný vztah) a nepřímé (musí se stanovit nějaké zástupné ukazatele)
• krátkodobé (projevující se obvykle do ½ roku po implementaci IS/IT) a dlouhodobé (projevují se později, někdy až za více let)
• absolutní (vyjádřené měřitelnou hodnotou) a relativní (bezrozměrné číslo)
1.4.1. Finanční ukazatele
• návratnost kapitálu (ROA)
• návratnost investic (ROI)
• doba obratu
Žádné komentáře:
Okomentovat