1.4. Statický versus procesní pohled na podnik
V současné době existují dva extrémní pohledy na podnik a jeho řízení. Prvním z těchto pohledů je liniová (funkční, hierarchická) organizační struktura. V této struktuře jsou zaměstnanci rozděleni do jednotlivých útvarů (funkčních jednotek) tvořících jednotlivé úrovně řízení (strategické, taktické, operativní), a proto se mluví o tzv. funkčním (hierarchickém) řízení podniku. Druhý z těchto pohledů chápe podnik jako řadu pracovních týmů, které vykonávají jednotlivé podnikové procesy popř. dílčí činnosti procesů. Z tohoto důvodu se mluví o tzv. procesním řízení. V tomto typu podniku útvary neexistují. V dalším textu jsou vymezeny podrobněji charakteristiky jednotlivých typů řízení:
1.5. Funkční řízení:
Zaměstnanci jsou uspořádáni v útvarech, které jsou zpravidla rozděleny podle jednotlivých podnikových funkcí (marketing, obchod, finance, personalistika, atd.). Z tohoto důvodu se mluví o útvarech jako o funkčních jednotkách. Útvary jsou uspořádány v pyramidové organizační struktuře a podporují jednotlivé úrovně řízení jako jsou úroveň strategického řízení, úr. taktického ř. a úr. operativního ř.
V současné době se jeví pouze hierarchické uspořádání jako neefektivní. Důvodem jsou skutečnosti:
80 % problémů je v meziútvarové komunikaci (zdroj [1]). Problém přestavuje, pokud mají útvary malé pravomoci a jsou příliš vzdálené od vrcholového vedení. Např. není určeno, který útvar je kompetentní informovat zákazníka o stavu zakázky při její realizaci.
Pyramidy mají tendenci se zvětšovat. S růstem pyramidy roste podniková byrokracie, komunikace mezi útvary probíhá přes několik řídících stupňů. Narůstá složitost a nepřehlednost organizace. Narůstá neprůhlednost vykonávané práce jednotlivými útvary. Upřednostňuje se kariérní růst před orientací na zákazníky.
Útvary mohou být příliš vzdálené, než aby mohly efektivně komunikovat. Upřednostňují se dobré mezilidské vztahy uvnitř útvaru před vztahy se zaměstnanci z jiných útvarů.
Ve funkčním řízení také existují procesy. Jejich činnosti jsou vykonávány jednotlivými útvary. Obtížně se proto sleduje, v jakém stavu se nachází určitý projekt, zakázka, objednávka apod.
Funkční řízení je spíše vhodné v případě stabilního trhu, hromadné výroby, malé inovace, menších požadavků na kvalitu ze strany zákazníků a nenasycené poptávky než v případě neustálých změn na trzích a vysoké konkurence.
Žádné komentáře:
Okomentovat