Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Statický versus procesní pohled na podnik

1.4. Statický versus procesní pohled na podnik
V současné době existují dva extrémní pohledy na podnik a jeho řízení. Prvním z těchto pohledů je liniová (funkční, hierarchická) organizační struktura. V této struktuře jsou zaměstnanci rozděleni do jednotlivých útvarů (funkčních jednotek) tvořících jednotlivé úrovně řízení (strategické, taktické, operativní), a proto se mluví o tzv. funkčním (hierarchickém) řízení podniku. Druhý z těchto pohledů chápe podnik jako řadu pracovních týmů, které vykonávají jednotlivé podnikové procesy popř. dílčí činnosti procesů. Z tohoto důvodu se mluví o tzv. procesním řízení. V tomto typu podniku útvary neexistují. V dalším textu jsou vymezeny podrobněji charakteristiky jednotlivých typů řízení:

1.5. Funkční řízení:
 Zaměstnanci jsou uspořádáni v útvarech, které jsou zpravidla rozděleny podle jednotlivých podnikových funkcí (marketing, obchod, finance, personalistika, atd.). Z tohoto důvodu se mluví o útvarech jako o funkčních jednotkách. Útvary jsou uspořádány v pyramidové organizační struktuře a podporují jednotlivé úrovně řízení jako jsou úroveň strategického řízení, úr. taktického ř. a úr. operativního ř.
 V současné době se jeví pouze hierarchické uspořádání jako neefektivní. Důvodem jsou skutečnosti:
 80 % problémů je v meziútvarové komunikaci (zdroj [1]). Problém přestavuje, pokud mají útvary malé pravomoci a jsou příliš vzdálené od vrcholového vedení. Např. není určeno, který útvar je kompetentní informovat zákazníka o stavu zakázky při její realizaci.
 Pyramidy mají tendenci se zvětšovat. S růstem pyramidy roste podniková byrokracie, komunikace mezi útvary probíhá přes několik řídících stupňů. Narůstá složitost a nepřehlednost organizace. Narůstá neprůhlednost vykonávané práce jednotlivými útvary. Upřednostňuje se kariérní růst před orientací na zákazníky.
 Útvary mohou být příliš vzdálené, než aby mohly efektivně komunikovat. Upřednostňují se dobré mezilidské vztahy uvnitř útvaru před vztahy se zaměstnanci z jiných útvarů.
 Ve funkčním řízení také existují procesy. Jejich činnosti jsou vykonávány jednotlivými útvary. Obtížně se proto sleduje, v jakém stavu se nachází určitý projekt, zakázka, objednávka apod.
 Funkční řízení je spíše vhodné v případě stabilního trhu, hromadné výroby, malé inovace, menších požadavků na kvalitu ze strany zákazníků a nenasycené poptávky než v případě neustálých změn na trzích a vysoké konkurence.

Žádné komentáře:

Okomentovat